פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מן העיתונות

מהי אחריות תאגידית ומה הקשר להגנת הסביבה?

עברי ורבין עברי ורבין

פודקאסט אנשים ומחשבים: מהי אחריות תאגידית ומה הקשר להגנת הסביבה?

שיחה עם עברי ורבין, מומחה לאחריות תאגידית, על משמעות המושג, מה על ארגונים לעשות כדי ליישם אותו ולמה זה חשוב כל כך

אחד הנושאים המדוברים ביותר כיום בעולם הניהול הוא האחריות התאגידית. זה אמנם לא נושא חדש, אבל הוא הועצם בשנה האחרונה, בעיקר בגלל הצורך הדחוף בשיפור איכות הסביבה ונושאים הקשורים לקורונה. שוחחתי על כך בפודקאסט אנשים ומחשבים עם עברי ורבין, מנכ"ל גוד ויז'ן מקבוצת פאהן קנה, שמתמחה בייעוץ וליווי ארגונים בנושא האחריות התאגידית.

ורבין עוסק בנושא הזה כ-15 שנים, לאחר שלמד אותו בבריטניה. לפני כן הוא עבד בשירות הציבורי, בין היתר עם נשיא המדינה, שמעון פרס ז"ל, שכמו בהרבה דברים צפה פני עתיד גם בנושא זה, ודיבר על אחריות תאגידית הרבה לפני שמישהו בכלל שמע עליה בארץ. ורבין פרסם לא מכבר בלונדון ספר בשם Corporate Responsibility in the Digital Age (אחריות תאגידית בעידן הדיגיטלי), שבו הוא עושה הקבלה בין המהפכה הדיגיטלית למהפכת האחריות התאגידית. לדבריו, המשותף בין שתי המהפכות הללו הוא שהן מהוות תנאי הכרחי לשרידות עסקים. אלה לא יוכלו להתקיים בלי שיעברו מהפכה דיגיטלית ויתחילו לאמץ את ערכי האחריות התאגידית.

מהי אחריות תאגידית?
"אחריות תאגידית היא קודם כל תפיסה ניהולית, שהרי המושג מורכב משתי מילים: אחריות ותאגידית. אגב, התרגום העברי קצת מטעה – זה לא חייב להיות תאגיד, אלא כל גוף עסקי, ציבורי ופרטי. לגבי אחריות, כארגון, צריך להבין שחלק מהתפיסה העסקית אומרת שיהיה לי טוב אם אהיה אחראי לסביבה, לקהילה ואדאג לעובדיי. אתנהל בצורה אחראית, שקופה, שאינה מזהמת את הסביבה, ובשביל זה אני לא צריך להיות חברת ההחשמל, יבמ או כל תאגיד אחר, אלא אפילו בחנות השכונתית שלי. אחריות תאגידית מייצרת גם ערך עסקי, כי זה יעזור לניהול העסק, פחות טעויות. בעידן של היום, הכול ויראלי וכל פעולה נחשפת, לטוב או לרע".

מה צריך לעשות ארגון שרוצה לאמץ כללי אחריות תאגידית?
"בשלב הראשון, המנכ"ל צריך להבין באיזו סביבה הוא חי, על מה הוא משפיע. לכל אחד יש השפעה על סביבה – בית מלון קטן, חברת מחשבים, מסעדה ואפילו ברמה של משק בית. יש כיום יותר מודעות, כי ההבנה היא שכדור הארץ הולך למקום לא טוב, ואם נמשיך ככה לא נגיע רחוק. המהלך של הנשיא ביידן – חזרה להסכם פריז וכינוס ועידת אקלים – מחזק מאוד את המודעות ומראה את חשיבותה. ההבנה מובילה לכך שבסוף זה פוגע בעסקים. החברה והעסקים תלויים זה בזה.

השלב הבא הוא ניסוח קוד אתי שמגדיר את יעדי החברה וקווי הפעילות שלה. ברגע שיש את זה, כל מנהל יידע בדיוק מה לעשות, יותר טוב מכל יועץ או איש אקדמיה. אנחנו, כחברת ייעוץ עוזרים לעסקים להבין את הנושא ולקצר תהליכים".

האם יש הבדל בנושא בין חברות ציבוריות, שיש עליהן בקרה, לחברות פרטיות שהן פחות שקופות ואין עליהן רגולציה?
"אין רגולציה גורפת על אחריות תאגידית. יש מרחב די גדול מה הלקוחות מצפים ממך, אם אתה משרת לקוחות, מה הציפיות הסביבתיות ממך. זה מתרחב גם לשרשרת האספקה. חברות גדולות, כולל חברות היי-טק ו-IT, דורשות מהספקים שלהם אלמנטים שקשורים באחריות חברתית, כמו שקיפות, מלחמה בשחיתות ואיכות הסביבה. כלומר, אם אתה ספק של אחת מהחברות האלה, לא תוכל לעבוד איתן אם לא תעמוד בכללים. זה קיים גם בישראל, מצד חברות רב לאומיות שפועלות בארץ.

יש כאן גם פקטור של משקיעים ומנהלי קרנות הון-סיכון שמשקיעים בחברות היי-טק. אחריות תאגידית היא בהחלט מרכיב חשוב בבחינה של חברה. זה קיים בעולם ולמרבה השמחה גם בישראל. אגב, אנחנו נחשבים למובילים בעולם גם בתחום זה, ובאים ללמוד מאיתנו על הנושא".

בספר שלך אתה עושה הקבלה בין מהפכת הטרנספורמציה הדיגיטלית לאחריות התאגידית. כיצד זה בא לידי ביטוי?
"אני אומר שהיום יותר מתמיד, במיוחד מאז הקורונה, ארגונים שלא ייכנסו לתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית לא יוכלו להיות תחרותיים. אותה המגמה באחריות תאגידית. מדברים כיום על כלכלה אחראית. אני, כמשקיע, כעובד וכצרכן, ארצה לדעת שהחברה שלי אכן עושה תהליכים כאלה. זאת כבר לא מהפכה עתידית אלא משהו שקורה עכשיו ומי שיפספס את זה – יקשה עליו להיות תחרותי".

איך הקורונה השפיעה על הנושא?
"הקורונה היוותה מראה ויצרה בידול בין אלה שרק מדברים על אחריות תאגידית לאלה שעושים אותה".

כיצד זה בא לידי ביטוי?
"הקורונה היא משבר. בזמן משבר, יש כאלה שלוקחים את זה כתירוץ, מפטרים עובדים ומצמצמים קווי ייצור, ויש כאלה שרואים בזה הזדמנות. אני, כמנהל, לא אפטר עובדים, אנסה לחפש את ההזדמנויות ואדאג לבריאות העובדים שלי – דבר שבעבר היה שולי, אשלם בזמן לספקים ואבצע פעולות התנדבות בקהילה שלי. הקורונה הדגישה את החלק של התרומה לקהילה באחריות התאגידית ושינתה יחסים בין עובדים למנהלים".

איפה ממוקמות חברות ההיי-טק בארץ בעולם האחריות התאגידית?
"ציינתי אמנם שאנחנו מובילים בנושא אבל לצערי, יש עדיין חברות תוכנה וחברות IT שלא הפנימו את הנושא. הן פוגשות את הנושא רק כשהן צריכות לפגוש משקיעים ומנהלי קרנות, ואז זה לפעמים מאוחר מדי".

הכתבה פורסמה באתר אנשים ומחשבים, לחץ/י כאן לצפייה.