פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מן העיתונות

מיזוגים ורכישות בקורונה

שלומי ברטוב שלומי ברטוב

מיזוגים ורכישות בקורונה: 148 עסקות ב-6.9 מיליארד דולר בחצי שנה

למרות המגפה והמשבר הכלכלי, היקף הרכישות והמיזוגים במחצית הראשונה של 2020 די דומה לשנים הקודמות. ישראל נמצאת במקום טוב ביחס למדינות ב–OECD. חלק גדול מהעסקות החלו לפני התפרצות הקורונה - אך באופן מפתיע הן הושלמו לאחריה

משבר הקורונה לא פגע באופן מהותי במספר עסקות הרכישה, ההשקעה והמיזוגים שהתבצעו בישראל - כך עולה מדו"ח העסקות למחצית הראשונה של 2020 שנערך על ידי פירמת רואי החשבון פאהן קנה.

מהדו"ח, שאותו ערכו שלומי ברטוב, שותף-מנכ"ל במחלקת יועצים; ומיקי בלומנטל, שותף-מנהל בפאהן קנה, מתברר כי במחצית הראשונה של 2020 התבצעו 148 עסקות רכישה, השקעה ומיזוגים בשווי של 6.9 מיליארד דולר - לעומת 154 עסקות בשווי 9.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2019. שווי העסקה החציוני במחצית הראשונה של 2020 הוא 21 מיליון דולר, בדומה לשנים קודמות, ואולם בפאהן קנה צופים כי בשנה הקרובה תירשם ירידה בשווי העסקה החציוני.

אף שמדובר בירידה חדה של כ-26% בשווי הכולל של העסקות, ובירידה סולידית של 4% במספרן - ישראל עדיין נמצאת במקום טוב ביחס למדינות מסוימות ב-OECD. כך למשל, לפי הדו"ח, משבר הקורונה הוביל את צרפת לקריסה של 29% במספר העסקות, שהסתכמו ב-223, בשווי כולל של כ-13 מיליארד דולר - כ-62% פחות מהמחצית המקבילה ב-2019.

עסקאות בישראל בימי הקורונה

בגרמניה, מספר העסקות הסתכם ב-268 (ירידה של 22%) בשווי כולל של כ-16.7 מיליארד דולר - כ-48% פחות מהמחצית המקבילה ב-2019; בבריטניה נרשמה נפילה של 15% במספר העסקות ל-676, והן הגיעו לשווי כולל של 46.7 מיליארד דולר (ירידה של 35%); בספרד, מספר העסקות נחתך ב-40% והסתכם ב-63, ושוויין הגיע לכ-5.7 מיליארד דולר (ירידה של 47%); ואילו בשווייץ בוצעו 160 עסקות (ירידה של 1%) בשווי כולל של כ-9.8 מיליארד דולר - כ-40% פחות מהתקופה המקבילה ב-2019.

מה מבדיל את ישראל ממדינות OECD?

בלומנטל: "הירידה הקטנה במספר העסקות בישראל הפתיעה אותנו. ציפינו לירידה גדולה יותר".

ברטוב: "כשמחלקים את הנתונים בין העסקות בחברות טכנולוגיות לבין חברות אחרות - רואים תמונה קצת שונה. הענף הטכנולוגי שמר על כוחו - בעוד הענפים הלא-טכנולוגיים הציגו ירידה חזקה".

חברות טכנולוגיה לקחו את רוב הקופה

מהדו"ח עולה כי 80% מהעסקות בשוק הישראלי בוצעו בחברות בעלות אוריינטציה טכנולוגית - שיעור גבוה משמעותית לעומת מדינות נבחרות ב-OECD, שבהן שיעור העסקות בעלות אוריינטציה טכנולוגית הוא 68%-46%.

בפועל, אם מתעמקים בדו"ח, מגלים כי ישראל נפגעה באופן מהותי ממשבר הקורונה, שכן מספר המיזוגים והרכישות ירד ב-56% במחצית הראשונה של השנה והסתכם ב-12 עסקות בלבד - לעומת 27 במחצית הראשונה של 2019. זהו שיעור גבוה מהממוצע במדינות נבחרות ב-OECD, שבהן שיעור הירידה הממוצע בעסקות אלה היה 42%. מנגד, מספר עסקות ההשקעה שבוצעו בישראל דווקא טיפס ב-7% ל-136 - לעומת 127 עסקות במחצית הראשונה של 2019.

האם הפגיעה הזניחה יחסית בשוק הישראלי מקורה בכך שעסקות מתבצעות לאורך זמן, ואנו רואים כעת שאריות של עסקות שהחלו ב-2019?

ברטוב: "הסקר מתבצע על עסקות שהושלמו משווי של מיליון דולר ועד למיליארד דולר, כדי לנקות רעשי רקע. אנו עשויים לראות בהמשך קיטון במספר עסקות המיזוגים והרכישות עד להתייצבות השווקים".

בלומנטל: "אין לי ספק שחלק מהעסקות האלה התחילו לפני הקורונה, אך ציפיתי שהן לא יושלמו ברגע שהחל המשבר - ומסתבר שהן כן הושלמו. אנו צפויים לראות ירידה בהמשך. נכון להיום, הירידה עדיין לא קיבלה ביטוי מאחר שמדובר בעסקות שהחלו ב-2019. אבל העובדה שהעולם הטכנולוגי הושפע פחות מהקורונה ואף נהנה מהמשבר בעקבות ההתעניינות בתחומי הסייבר והניהול מקרוב - עשויה להמשיך להשפיע באופן חיובי. העולם הטכנולוגי ניזוק פחות ביחס לענפים אחרים כמו נדל"ן, אנרגיה, תעופה, תשתיות, שירותים ועוד".

ישראל שומרת על יציבות

צניחה בעסקות גדולות 

בדו"ח צוין כי שיעור העסקות הבינוניות (100-5 מיליון דולר) שהתבצעו בישראל הוא 90% מתוך כלל העסקות במחצית הראשונה של 2020, ובעוד שיעורן של אלה טיפס - מספר העסקות הגדולות (100 מיליון דולר עד מיליארד דולר) ירד ל-15 בלבד, לעומת 24 עסקות בתקופה המקבילה אשתקד. עוד מעלה הדו"ח כי במחצית הראשונה של השנה בוצעה רק עסקה אחת בשווי של יותר ממיליארד דולר: העסקה לרכישת צ'קמרקס על ידי הלמן פרידמן ב-1.15 מיליארד דולר.

אף שמשבר הקורונה לא עצר את הגיוסים והעסקות בשוק הישראלי, נרשמה ירידה חדה של 81% בשיעור המיזוגים והרכישות בשווי של 100 מיליון דולר עד מיליארד דולר. במחצית הראשונה של השנה בוצעו רק שלוש עסקות כאלה, לעומת 16 בתקופה המקבילה ב-2019.

עוד עולה מהדו"ח כי 34% מההשקעות הגיעו מישראל; 3% מדרום אמריקה; ו-18% מאירופה. בנוסף, לא חל שינוי בפילוח הענפי של המשקיעים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. במחצית הראשונה של 2020, המשקיעים הדומיננטיים מאירופה הגיעו בעיקר מבריטניה, צרפת, גרמניה ושווייץ - וריכזו כ-81% מהיקף ההשקעות האירופיות. המשקיעים הדומיננטיים מאסיה היו מיפן וסין - וביצעו כ-68% מהיקף ההשקעות האסייתיות.

"ההשקעה מצד קרנות אמריקאיות היתה משמעותית מאוד גם במחצית הראשונה של 2020 - כ-32% מהמשקיעים היו אמריקאים. הצמיחה השלילית של הכלכלה האמריקאית - וככל שלא תחול התאוששות ברבעונים הבאים - צפויה בהחלט להשפיע על היקף העסקות בשנה זו, בעקבות המשקל המהותי של ארה"ב בקרב המשקיעים של הכלכלה הישראלית", מסביר ברטוב.

הכתבה פורסמה באתר The Marker, לצפייה לחץ/י כאן.