מאמרים בתחום הבקרה

הונאת פונזי ברנרד מיידוף - עשור להונאה הגדולה בעולם

הונאת פונזי ברנרד מיידוף - עשור להונאה הגולה בעולם

רו"ח שי מדינה, שותף, מנהל מחלקת ביקורת חקירתית, פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ

 

שנת 2019 מסמנת עשר שנים לחשיפתה של הונאת הפונזי הגדולה העולם, המוערכת בסך של 65 מיליארד דולר, שהתבצעה על ידי ברנרד מיידוף, בעליה של חברת ההשקעות "ברנרד מיידוף" ויו"ר הנאסד"ק לשעבר.

מהי הונאת פונזי?

הונאת הפונזי הראשונה נקראת על שמו של צ'ארלס פונזי שהיגר לארה"ב בתחילת המאה ה- 20 והיה הראשון שנתפס מרוויח באמצעותה סכומי כסף גדולים. הונאת פונזי מתבצעת על ידי מנהל השקעות "מוכשר" המציג בפני לקוחותיו מצג שווא לגבי ביצועי השקעותיו, בעוד שבפועל מנהל ההשקעות משלשל את הכספים שקיבל מהמשקיעים לכיסו הפרטי ואינו מבצע את ההשקעות עליהן דיווח ללקוחותיו. למעשה מבצע ההונאה "מייצר" למשקיעים רווחים פיקטיביים באמצעות גיוס כסף חדש ממשקיעים חדשים. בפועל, הכסף (או מרביתו) אינו מושקע באפיק כלשהו.

מנהל ההשקעות המבצע הונאות פונזי הינו אדם בעל פרופיל כריזמטי וקסם אישי המפגין עושר ויכולת כלכלית באופן מוגזם ומוחצן, כפי שקרה בפרשת מיידוף. מבצע ההונאה משכנע את לקוחותיו כי הם משתייכים לחוג סגור ואקסקלוסיבי ולא אחת אף דואג למידור בין המשקיעים ששומרים על חשאיות ולא חושפים את מעלליו.

עיתוי החשיפה

העיתוי לחשיפת הונאות מסוג זה אינו מקרי. כל עוד השווקים נמצאים בגאות, המניות והמדדים עולים וציבור המשקיעים מחפשים אפיקי השקעה אטרקטיביים, יכול מבצע ההונאה לגייס משקיעים חדשים ולהמשיך ולהתגלגל עם ההונאה ואף להגדיל את ההיקפים. בתקופות משבר, או כאשר קיימים בשוק אפיקי השקעה אטרקטיביים יותר (לדוגמה השקעה בנכסי נדל"ן), משקיעים מעוניינים לממש את השקעותיהם ולכן מנהל ההשקעות מתקשה לגייס לקוחות חדשים ולהזרים כספים חדשים למערכת. כפועל יוצא מכך, אין באפשרותו של מנהל ההשקעות לממן את המשקיעים הוותיקים וכך מתמוטטת לה פירמידה נוספת ומתפוצצת לה פרשה חדשה.   

 

נורות אזהרה להונאת פונזי

ניתן לזהות הונאות פונזי באמצעות מספר מאפיינים קבועים. הסממן הראשון והבולט שבהם הינו התשואה החריגה שמציג מבצע ההונאה ללקוחותיו עבור השקעתם. על פי רוב, מדובר בתשואה קבועה, העולה על התשואה הממוצעת בשוק ונשמרת לאורך זמן, גם בתקופות של מיתון כלכלי כאשר השוק לוקה בחוסר יציבות.

הדיווחים אודות ביצועיו של מבצע ההונאה ללקוחותיו הינם אמורפים ונשלחים בתדירות נמוכה, לעיתים רק לאחר דרישת המשקיעים. אישורים בלתי מפורטים ולא רשמיים, הכוללים מידע על סכום ההשקעה או התשואה, מבלי לספק מידע על הרכבה אמורים להדליק נורת אזהרה אצל המשקיע. בדיקת מהימנות הדיווחים והשוואתם של הנתונים שנמסרו ממנהל התיקים לנתוני השוק יכולה לסייע בחשיפת המעילה.

אינדיקציה נוספת אשר אמורה להדליק נורה אדומה לציבור המשקיעים הינה היעדר ליווי של גוף פיקוח, נאמן או פירמת רו"ח מוכרת שנמצאת בתמונה. בנוסף, מבצע ההונאה מנהל את ההשקעות באפן בלעדי ועצמאי, ללא קיומו של מערך תפעולי מקיף ותומך. 

השתייכות למועדון חברים – כאמור לעיל, במרבית המקרים, בהונאות פונזי מבצע ההונאה גורם למידור בין המשקיעים, באמצעות שיוך המשקיעים לחוג סגור ואקסקלוסיבי וזאת בכדי לשמור על חשאיות במטרה להימנע מחשיפת מעלליו.