תמונה של אילוסטרציה
מן העיתונות

המדינה חייבת להבטיח שכל העובדים יעברו הכשרת בטיחות

ארז מימון ארז מימון

מנכ"ל ההתאחדות: "רוב נפגעי התאונות באתרי בניה הם עובדים שאין עדות על כך שעברו הכשרת בטיחות והמדינה חייבת להבטיח שכל העובדים יעברו הכשרה" 

"לאור העובדה שישראל מתייבשת מדירות, הממשלה הבאה תהיה מוכרחה למכור קרקעות ל-70 עד 100 אלף יחידות דיור בשנה ואל תוך סיר הלחץ הזה יכנסו כ-270 אלף עובדים שחלק גדול מהם עובדים באתרי הבניה ומוטלת עלינו החובה לשמור על שלומם. לנושא הזה שלושה שותפים: הממשלה, העובדים והמעסיקים. איש לא מקל ראש בסבל האנושי שנגרם בעקבות התאונות כולן. זו שעת משבר והיעד שלנו הוא הפחתת התאונות. הגיעה השעה שכל אחד מהשותפים לנושא זה ייקח אחריות. אנחנו ממשיכים להשקיע הון עתק בהכשרות מקצועיות ופיתוח טכנולוגיות שיכולות להציל חיים. בסוף אפריל נשתתף בפעם הראשונה בישראל, ביום הבטיחות הבינלאומי ונמשיך לפעול כדי להגיע ליעד הזה".

כך אמר הבוקר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמנון מרחב, בכנס פורום ממוני הבטיחות בענף הבניה, שבו שותפה ההתאחדות.

פורום ממוני הבטיחות מתכנס אחת לחודשיים וחברים בו נציגי התאחדות בוני הארץ ומאות ממוני בטיחות הפעילים בחברות הבניה בישראל.

הפורום מתעדכן בכלים חדשים לשמירה על בטיחות, מעלה נושאים לדיון מול הרגולטורים, מנתח אירועי תאונה או "כמעט תאונה" שלא מגיעים לאור הזרקורים, מסיק מסקנות ומעלה תובנות שנלמדות בכנסים שלו.

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ הדגיש בדבריו לממוני הבטיחות: "אנחנו המעסיקים חייבים להשקיע הרבה יותר בבקרה עצמית. תדרשו מהמעסיקים שלכם, כל מזמיני העבודה בענף הבניה, שישכרו רק חברות בניה עם רישיון. הגיע הזמן לומר – די לחאפרים בענף. סגירת אתרים, כאמצעי ראשון למניעת תאונות, פוגע בציבור רוכשי הדירות ולא יביא את השינוי. יש אמצעי אכיפה נוספים ואפקטיביים. צריך לייצר מדרג ענישה – שיתחיל בלחייב קבלנים לעבור קורסים אם הם לא עמדו בדרישות החוק, כמו בתחום הנהיגה המונעת. במקביל, כמו שממשלה מתקצבת מובילאיי לרכבים, חובה עליה לעשות זאת עבור מי שישתמש באמצעים החדשניים למניעת תאונות".

מרחב מסר נתונים שנאספו בענף, לפיהם רוב העובדים נפגעים בתאונות בענף הם כאלה שאין עדות על כך שעברו כל הכשרת בטיחות. על כך הוא אמר: "המדינה חייבת לקבוע שכל העובדים שהיא מביאה לענף יעברו הכשרה בתחום הבטיחות, לפני ההגעה לעבודה, ולהקל את התנאים לקבלה להכשרות של מנהלי עבודה".

ארז מימון, מפקח העבודה הארצי ממשרד העבודה והרווחה שהתפטר לאחרונה, אמר בכנס: "התאחדות בוני הארץ עשתה שינוי גדול בדרך שבה היא מתייחסת לבטיחות. טכנולוגיות חדשות  יכולות למנוע תאונות, והן מפתח לשינוי. זה נכון גם למניעה וגם לאכיפה". מימון הדגיש: "היקף האכיפה בתחום התאונות לא מספק. דרשנו 160 מפקחים. זה לא קרה". מימון גילה שהוא ניהל מגעים עם הרשויות המקומיות לגבי אחריותן לעניין הבטיחות ואמר: "הרשויות המקומיות חייבות לקחת חלק במניעת התאונות. הן שולטת באתר הבניה ממתן ההיתר עד סיום הבניה. לרשויות יש כאלף מפקחים. קיימת בפקודת העיריות אחריות שלהן לנושא הזה".