ביקורת פנים
מן העיתונות

קריאת השכמה לחיזוק מערכות הבקרה

שי מדינה שי מדינה

הבחירות המקומיות: קריאת השכמה לחיזוק מערכות הבקרה

רו"ח שי מדינה, טור אורח

בתקופות של משבר נדרשת מוכנות גבוהה והיערכות שונה ומיידית. על רקע מלחמת "חרבות ברזל", צפויות להיות חשיפות נוספות של כשלים ומעשי שחיתות ברשויות מקומיות לאחר המלחמה

ביקורת פנים, ניהול סיכונים

הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות בשלישי הקרוב הן הזדמנות מצוינת להעלות לראש סדר היום את נושא חיזוק מערכות הבקרה ברשויות. אירועי השנים האחרונות, ביניהם מגפת הקורונה והמלחמה הנוכחית "חרבות ברזל", הדגישו את הצורך החיוני במוכנות גבוהה ובהיערכות יעילה למצבי חירום.

לרשויות המקומיות תפקיד מרכזי בחיי היום יום של התושבים. הן אחראיות על מתן שירותים חיוניים רבים, ביניהם חינוך, רווחה, בריאות, תרבות ופנאי. סמכויות אלו באות לידי ביטוי הן בימי שגרה והן ביתר שאת בשעת חירום, שבה ראשי הרשויות וצוותיהם מהווים את הכתובת הראשונה לתושבים.

בשנים האחרונות, דו"חות מבקר המדינה חושפים כשלים רבים במערכות הבקרה ברשויות המקומיות, הן בימי שגרה והן בימי חירום. דוגמאות בולטות הן אי-הערכות לרעידות אדמה, ניהול לקוי של מידע רפואי דיגיטלי בזמן מגפת הקורונה, וחשיפת מעילות והונאות בתקופות משבר.

ההיסטוריה מלמדת כי בתקופות של משברים, ישנה עלייה משמעותית בכמות הדיווחים על מעשי הונאות ומעילות. כך לדוגמה, בשנת 2022 הורשע ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו, בעבירות גניבה, מרמה והפרת אמונים. בית המשפט קבע כי ראש העיר פיתח בלשכתו מנגנון של איסוף תרומות בתווי קנייה, עבור נזקקי העיר כפר סבא מאנשי עסקים רבים הפועלים בעיר. בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים, ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים. בהמשך התברר כי חלק מהתווים חולקו ע"י ראש העיר לאנשי לשכתו שלו וחלק נטל הנאשם לעצמו. אירועים אלו מתאפשרים, בין היתר, כתוצאה מחולשה במערכי הבקרה וכתוצאה משינוי תהליכי העבודה, כמו המעבר לעבודה מרחוק. במצבי חירום, הבקרות הקלאסיות אשר היו יעילות בימי שיגרה לא תמיד נותנות מענה לסיכונים שהשתנו, ולעיתים אף לא ניתן ליישמן באופן מלא.

על רקע מלחמת "חרבות ברזל", אנו צופים חשיפות נוספות של כשלים ומעשי שחיתות ברשויות מקומיות לאחר המלחמה. תקופות משבר אלו, בהן נדרשת מוכנות גבוהה והיערכות שונה ומיידית, חושפות לא מעט כשלים, כמו גם מעשי שחיתות (אשר בוצעו דווקא בתקופות של שגרה ופריחה).

לכן, יש לקחת את הבחירות הקרובות כהזדמנות לשינוי ולהצביע למועמדים שמתחייבים לחזק את מערכות הבקרה ברשויות המקומיות. לצד זה יש לדרוש שקיפות ופרסום נתונים בנוגע לניהול סיכונים, בקרה ופיקוח; לעקוב אחר פעילות הרשויות המקומיות ולוודא שהן פועלות לטובת כלל התושבים.

נדמה כי המלחמה הנוכחית צריכה לשמש קריאת השכמה ולהניע את הרשויות המקומיות בישראל לנקוט מבעוד מועד בפעולות לחיזוק מערך ניהול הסיכונים וכן מנגנוני הבקרה והפיקוח וזאת, על מנת ליעל את מידת המוכנות ואת כושר ההתמודדות במצבי חירום כמו גם צמצום הסיכון להתרחשותן של אירועי מעילות והונאות.

חיזוק מערכות הבקרה הוא חיוני לא רק למניעת שחיתות, אלא גם להבטחת ניהול תקין ויעיל של הרשויות המקומיות, לטובת כלל התושבים.

הכותב הוא שותף, מנהל מחלקת ביקורת חקירתית, פאהן קנה ניהול בקרה

לקריאת הכתבה שפורסמה ב25.2.24 באתר וואלה  לחץ/י כאן