-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
רקע
בימים אלה נמצאת ישראל בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל (להלן - "המלחמה") אשר הוכרזה ביום 7 באוקטובר 2023. אירועי המלחמה הובילו לצמצום הפעילות העסקית במשק ולהאטה ניכרת בפעילות הכלכלית תוך השפעה על הפעילות העסקית של תאגידים מדווחים רבים במעגלי השפעה שונים. בנוסף, למצב הלחימה השפעה גם על פעילות של חברות רבות הנסמכות על עובדים זרים או על עובדים שגויסו לטובת הלחימה, סחר בינלאומי, חברות זרות בישראל, חברות תעופה אזרחית ועוד. כנגזרת של כך, למלחמה השלכות מהותיות מאוד על המשק והכלכלה והיא מכבידה במידה ניכרת על המשך הפעילות העסקית והרציפות התפקודית והתפעולית של התאגידים המדווחים בשוק ההון.
סגל רשות ניירות ערך (להלן - "סגל הרשות") עוקב אחר השפעת מצב המלחמה על התאגידים המדווחים בישראל ועל ההשפעה הנגזרת מכך על המשקיעים בשוק ההון הישראלי. עד כה, עשרות תאגידים מדווחים הפועלים בסקטורים עסקיים מגוונים, פרסמו דיווחים מיידיים אודות השלכות מצב המלחמה על פעילותם העסקית אשר חלקם אף כללו אומדנים כמותיים של ההשפעה הצפויה על תוצאות הפעילות העסקית בתקופה הקרובה.
כדי לסייע לתאגידים המדווחים להתמודד בצורה מיטבית עם האתגרים השונים, בשלב הראשון פעלה הרשות לקדם הקלות במישור ההתמודדות עם קשיים תפעוליים אפשריים בנוגע לעמידה בלוחות הזמנים הרגולטוריים ובמסגרת זאת פרסמה ארכה לפרסום הדוחות לרבעון השלישי של שנת 2023 (לחוזר המחלקה המקצועית בנושא לחץ/י כאן) ארכה לתוקפם של תשקיפי מדף (לחוזר המחלקה המקצועית בנושא לחץ/י כאן) והצעת חקיקה לדחיית מועד פקיעת אישורים מסוימים שנדרשים בהתאם לחוק החברות אשר אמורה לידון בימים הקרובים בכנסת. הקלות אלה נועדו לסייע לתאגידים להתמקד במשימות ובאתגרים העסקיים שעומדים בפניהם.
לצד ההקלות במועדים הרגולטוריים, בימים האחרונים התקבלו ברשות מספר פניות מטעם גורמים בשוק ההון ונציגי תאגידים מדווחים, בבקשות הבהרה לגבי מהות והיקף הגילוי המצופה אודות השפעת המלחמה, אותו עליהם לכלול בדוחות לרבעון השלישי לשנת 2023 וכן בקשות לשקול פרסום הנחיות אשר יבהירו את הגילוי הנדרש בדוחות לרבעון השלישי לשנת 2023 על מנת שתתקיים ודאות רגולטורית בכל הנוגע להיקף ומהות המידע שעל התאגידים לספק לציבור המשקיעים, במסגרת הדוח העתי, על השלכות המלחמה.
לדעת סגל הרשות, אף כי קיים בשוק ההון ניסיון נצבר לאירועים בעלי מאפייני השפעה דומים (כדוגמת משבר הקורונה), הרי שכדי להבטיח את עיקרון הגילוי הנאות ועמידה בסטנדרט גילוי גבוה כנדרש בהתאם לדין, את תפקודו התקין של שוק ההון וכדי ששוק ההון והמסחר השוטף בבורסה לניירות ערך בתל אביב ימשיכו לפעול כסדרם, יש מקום לפרסם מספר דגשים וקווים מנחים לגילוי אותו מצופה שהתאגידים יפרסמו בדיווחים מיידיים ובדוח לרבעון השלישי של שנת 2023.
לטובת האמור, פרסמה הרשות ביום 7 בנובמבר 2023 מסמך דגשים שמטרתו למקד את התאגידים המדווחים בנושאים שלגביהם נדרש לתת לציבור המשקיעים מידע שימושי, מדויק ובזמן אמת על השלכות מצב המלחמה תוך שמירה על סטנדרט גבוה של גילוי עדכני ואיכותי (להלן - "מסמך הדגשים").
המסמך האמור מונה מספר דגשים וקווים מנחים הנוגעים לגילוי הנדרש בעת פרסום דיווחים מיידיים ולקראת הכנת ופרסום הדוח לרבעון השלישי לשנת 2023 ולהלן עיקריו:
דגשים בדיווחים מיידיים
בקשר לפרסום דיווחים לגבי השלכות המלחמה על הפעילות העסקית של תאגידים מדווחים, תאגידים שפעילותם העסקית הושפעה או עלולה להיות מושפעת מכך בצורה מהותית, נדרשים לוודא כי ניתן גילוי נאות למשקיעים באמצעות פרסום דיווחים מיידיים על השלכות מצב המלחמה על הפעילות העסקית בהתאם להוראות תקנה 36 לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 (להלן - "תקנות הדוחות"), לרבות עדכון שוטף ורציף על התפתחויות מהותיות בקשר להשלכות אלה. תקנה 36 לתקנות הדוחות קובעת חובת דיווח מיידי אודות אירוע החורג מעסקי התאגיד אשר יש לו או עשויה להיות לו השפעה מהותית על התאגיד או על אירוע או עניין שיש בהם כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד. במסגרת זו על התאגיד להקפיד שיינתן למשקיעים מידע אינפורמטיבי ועדכני המשלב מידע כמותי לצד ניתוח איכותי של ההשלכות המרכזיות של אירועי המלחמה על פעילותו העסקית ומידת ההשפעה על הרציפות התפעולית והמצב המימוני.
להלן מספר דוגמאות (לא ממצות) לאירועים שעל התאגיד לבחון לצורך עמידתו בחובת הדיווח:
§ פגיעה מהותית בנכסים;
§ השבתה או סגירה מהותית של אתרי פעילות/סניפים;
§ צמצום מהותי בפעילות העסקית או במצבת העובדים;
§ ירידה מהותית בהיקף המכירות/הפעילות/צבר ההזמנות/הביקושים;
§ פגיעה או קשיים מהותיים בשרשרת האספקה/מערך ההפצה והשיווק/נגישות לחומרי גלם ומלאים/לקוחות/ספקים;
§ פגיעה מהותית ברציפות התפעולית והתפקודית;
§ קשיים תזרימיים, מצוקה נזילותית ואירועי אשראי בר דיווח (ראו עמדת סגל משפטית 104-15 אירוע אשראי בר דיווח - לקישור לחץ/י כאן);
§ אירועי סייבר מהותיים (ראו עמדת סגל משפטית 105-33 גילוי בנושא סייבר - לקישור לחץ/י כאן);
§ הפסדי אשראי מהותיים בגין לקוחות.
עם זאת, סגל הרשות מבהיר כי לא כל אירוע בחיי התאגיד מצדיק עדכון של המשקיעים על התרחשותו, אך על התאגידים לבחון אם אירוע בודד או צבר של אירועים מתגבשים לכדי "אירוע מהותי" החוצה את רף המהותיות הנדרש ומקים חובת דיווח לפי תקנה 36 לתקנות הדוחות.
דגשים בדוח לרבעון השלישי לשנת 2023
בקשר עם פרסום הדוח לרבעון השלישי לשנת 2023, להלן מספר דגשים להיבטי גילוי שעל תאגידים שפעילותם העסקית מושפעת או עלולה להיות מושפעת ממצב המלחמה בצורה מהותית, לבחון את הכללתם בדיווח העתי:
1. ניתוח כללי של השפעת אירועי המלחמה על הפעילות השוטפת של עסקי התאגיד
ניתוח איכותי וכמותי בדוח הדירקטוריון של אירועי המלחמה להם יש השפעה מהותית על המצב הכספי, הנכסים (כגון לקוחות, מלאי ורכוש קבוע), תוצאות הפעילות, יכולת השמירה על רציפות תפעולית ותפקודית, מצבת העובדים, מצב העסקים מול לקוחות, ספקים ושאר נותני השירותים, ניתוח מדדים תפעוליים ופיננסיים מרכזיים שבהם נעשה שימוש לצורך הערכת הביצועים בענף אליו משויך התאגיד, השפעה על מקורות המימון ויכולת מחזור חובות, הסיכונים והחשיפות הנובעים ממצב המלחמה ותכניות ופעולות שהתאגיד נקט או שבכוונתו לנקוט כדי להתמודד עם ההשלכות. הניתוח נדרש לבצע בהתאם למגזרי הפעילות בהם פועל התאגיד.
2. ניתוח ענפי של השפעת אירועי המלחמה על עסקי התאגיד (עדכון פרק תיאור עסקי התאגיד שנכלל בדוח התקופתי לשנת 2022 ובדוחות העתיים לשנת 2023)
מידע כמותי ואיכותי בנוגע לאירועי המלחמה להם יש השפעה מהותית על פעילות התאגיד בהתאם לענף בו הוא פועל. על המידע לכלול הסברים על המגמות המתפתחות והצפויות להערכת התאגיד בשים לב לנסיבות הספציפיות של התאגיד ולענף בו פועל, לתקופת הדיווח ולתקופה ממועד הדיווח ועד למועד פרסום הדוחות. כמו כן, על התאגיד לכלול מידע על תכניות ופעולות שהתאגיד נקט או שבכוונתו לנקוט כדי להתמודד עם ההשלכות.
להלן מספר דוגמאות מייצגות לגילוי שעל התאגיד לבחון את הכללתו בענפים מסוימים (מהן ניתן להקיש גם לאירועים וענפים אחרים) והכללת מידע עדכני עד סמוך למועד פרסום הדוח:
§ ענף המלונאות - סטטוס פעילות המלונות (אילו פתוחים ואילו מושבתים), שיעורי תפוסה )בנפרד ביחס לשיעורי תפוסה עקב אירוח תושבי הדרום והצפון), תמריצים להם זכאי התאגיד מהמדינה בגין אירוח תושבי הדרום והצפון, מצבת כוח אדם (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), השפעה על הכנסות, רווחיות ומבנה העלויות )קבועות ומשתנות).
§ ענף הנדל"ן היזמי - קצב בניית פרויקטים ומועדי השלמתם (שיעור השלמה ועיכובים במסירת דירות), עדכון על אתרי פרויקטים סגורים או כאלו שמצויים בקשיים תפעוליים עקב העדר נגישות לכוח אדם, קצב שיווק ומכירת דירות בפרויקטים, חוזים שנחתמו ומחירי מכירה למ"ר נגזרים מהם, שינויים באומדני ההכנסות, העלויות, הרווחיות הגולמית ובעודפים הצפויים, השפעה על מועד משיכת עודפים מפרויקטים, סטיות בחישוב רווחיות גולמית בדיווחי התאגיד אל מול נתונים שנמסרו לגוף המממן. לגבי מלאי קרקעות - גילוי על ירידות ערך והנחות מפתח בבסיס בדיקות ירידות ערך שנערכו. בנוסף, התייחסות להשפעות ושינויים בליווי הבנקאי והמימון החוץ בנקאי (תנאי הלוואות, שעבודים, עמידה באמות מידה ותניות פיננסיות אחרות).
§ ענף קבלנות ביצוע ותשתיות - סטטוס קצב בניית פרויקטים ומועדי השלמתם (שיעור השלמה), עדכון על אתרי פרויקטים סגורים או כאלו שמצויים בקשיים תפעוליים עקב העדר נגישות לכוח אדם, שינויים באומדני ההכנסות, העלויות והרווחיות הגולמית של פרויקטים.
§ ענף הנדל"ן המניב - שיעור שטחי המסחר/המשרדים/לוגיסטיקה/אחר הסגורים ביחס לסך השטחים, התקופה בה הם סגורים והערכות לגבי משך הסגירה, ניתוח מדדי ביצוע מקובלים והשפעה על תוצאות הפעילות (כגון - הכנסות ו- NOI), שיעור גביית דמי השכירות, הקלות והנחות בדמי שכירות שהתבקשו על ידי שוכרים ואלו שניתנו על ידי התאגיד (לרבות באמצעות תמריצים אחרים), ניתוח עלויות משתנות ביחס לעלויות קבועות לרבות ניתוח עלויות קבועות המתהוות לתאגיד בגין נכסים שהפעילות העסקית בהם הושבתה ועוד.
§ ענף קבלנות ביצוע ותשתיות - סטטוס קצב בניית פרויקטים ומועדי השלמתם (שיעור השלמה), עדכון על אתרי פרויקטים סגורים או כאלו שמצויים בקשיים תפעוליים עקב העדר נגישות לכוח אדם, שינויים באומדני ההכנסות, העלויות והרווחיות הגולמית של פרויקטים.
§ ענף הנדל"ן המניב - שיעור שטחי המסחר/המשרדים/לוגיסטיקה/אחר הסגורים ביחס לסך השטחים, התקופה בה הם סגורים והערכות לגבי משך הסגירה, ניתוח מדדי ביצוע מקובלים והשפעה על תוצאות הפעילות (כגון הכנסות ו- NOI), שיעור גביית דמי השכירות, הקלות והנחות בדמי שכירות שהתבקשו על ידי שוכרים ואלו שניתנו על ידי התאגיד (לרבות באמצעות תמריצים אחרים), ניתוח עלויות משתנות ביחס לעלויות קבועות לרבות ניתוח עלויות קבועות המתהוות לתאגיד בגין נכסים שהפעילות העסקית בהם הושבתה ועוד.
§ ענף התעופה - מצבת מטוסים פעילה/מושבתת, מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), נתיבים שמופעלים על ידי התאגיד ואלו שמושבתים, שיעורי תפוסה במטוסים (ASK ו- PLF), השפעה על ההכנסות והרווחיות, על מדדי הביצוע התפעוליים והפיננסיים המרכזיים ועל מבנה העלויות (קבועות ומשתנות), השפעה על המצב המימוני מול מלווים, לרבות מול מחכירי מטוסים ועל תכניות הצטיידות במטוסים חדשים. את המידע יש לספק עד כמה שניתן בנפרד לפעילות הטסת נוסעים ולפעילות הובלת מטען.
§ ענף התיירות - פעילויות מושבתות (סוכנויות נסיעות, אתרי פעילות, ערוצי הפצה, טיולים מאורגנים, שירותי קרקע וכו'), מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), השפעה על התקשרויות מקומיות ובינלאומיות, הן במישור הסיטונאי והן במישור הקמעונאי, השפעה על הכנסות, רווחיות ומבנה עלויות (קבועות ומשתנות).
§ ענף קמעונאות האופנה וההלבשה - מצבת חנויות פעילה, מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), מקורות ההכנסות של התאגיד (כגון ניתוח ההכנסות אונליין ביחס לשאר הכנסות התאגיד, ניתוח המגמות והערכות השלכות המלחמה), שינויים בהיקפי המכירות ופדיון חנויות זהות (SSS) השפעה על רווחיות, עמידת התאגיד בתשלומי שכירות בהתאם לחוזי שכירות, תמריצים והנחות שניתנו (ככל שניתנו), ניתוח עלויות קבועות ביחס לעלויות משתנות.
§ ענף הליסינג - השפעה על היקף הפעילות העסקית לפי סוג - ליסינג תפעולי/השכרת רכבים/סחר רכב/אשראי צרכני, השפעה על הכנסות לפי סוגי לקוחות, השפעה על צבר הכנסות צפויות מעסקאות לפי סוג, השפעה על רווחיות, השפעה על הכמות הממוצעת של כלי הרכב המושכרים בליסינג תפעולי ולהשכרה לטווח קצר, הערכת התאגיד להשפעות עתידיות נוספות, כגון התקשרויות בחוזים חדשים וביטולים של הזמנות קיימות.
§ ענף התעשייה - מפעלים, פעילויות ואתרים מושבתים, נזקים שנגרמו לנכסים, מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), זמינות חומרי גלם ושאר המלאים, כושר ייצור וניצולת בפועל, השפעה על הכנסות ורווחיות (בהפרדה בין שוק מקומי ליצוא), שרשרת האספקה ושינויים במבנה העלויות (קבועות ומשתנות).
§ ענף גז ונפט - בדומה לענף התעשייה, גילוי בדבר פעילויות ואתרים מושבתים, מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), כושר ייצור וניצולת בפועל, השפעה על הכנסות ורווחיות (בהפרדה בין שוק מקומי ליצוא), שרשרת האספקה ושינויים במבנה העלויות (קבועות ומשתנות).
§ ענף ההייטק - שינויים בקצב שריפת מזומנים, מצבת כוח אדם פעילה (לרבות שיעור עובדים שהוצאו לחל"ת), עצירת השקעות הוניות, עיכוב בהשלמת סבבי גיוס, עיכוב בהשלמת פיתוחים טכנולוגיים ובפעילות מו"פ, עיכוב במאמצי שיווק והפצת מוצרים, צרכים מימוניים.
§ ענף אשראי חוץ בנקאי - טבלת גיול לקוחות לרבות היקף חובות שמועד פירעונם שונה מהמועד המקורי, טבלת מח"מ תוך אבחנה בין חובות שטרם הגיע מועד פירעונם לחובות בפיגור וחובות שמועד פירעונם שונה מהמועד המקורי, גילוי כמותי ואיכותני לגבי לקוחות שהושפעו מהמלחמה, לרבות היקפי אורכות שניתנו ללקוחות כתוצאה מהמלחמה או התאמה של בטחונות. כמו כן, התייחסות להשפעות ושינויים בליווי הבנקאי והמימון החוץ בנקאי (תנאי הלוואות, שעבודים, עמידה באמות מידה ותניות פיננסיות אחרות).
§ בתי השקעות - הרכב התנועה בנכסים המנוהלים.
סגל הרשות מבהיר כי הרשימה לעיל אינה ממצה את כלל הסקטורים אשר מושפעים או עשויים להיות מושפעים מאירועי המלחמה והיא נועדה להמחשה בלבד של היבטי גילוי מסוימים שנדרשים לשם הצגת תמונה ברורה למשקיעים אודות השפעת המלחמה על הפעילות העסקית של התאגידים אשר פועלים באותם ענפים. על כל תאגיד להתאים את היקף הגילוי המתבקש בהתאם לנסיבות הספציפיות שחלות עליו.
3. ניתוח מצב מימוני ופיננסי
א. גילוי בדוח הדירקטוריון על המצב המימוני והפיננסי
§ במסגרת הסברי הדירקטוריון אודות הערכת השלכות המלחמה על מצבו הפיננסי של התאגיד, הנזילות, האיתנות הפיננסית, מקורות המימון העומדים לרשותו ויכולתו לעמוד בפירעון התחייבויותיו, יש לכלול גילוי איכותי וכמותי אשר יאפשר ניתוח מקיף של ההשלכות האמורות ושל הערכת התאגיד. במסגרת זו יש לפרט את עיקרי הנחות המפתח, שיקול הדעת שהופעל, ואת התרחישים השונים שהובאו בחשבון, אשר עומדים בבסיס הערכות התאגיד לגבי יכולת הפרעון. ככל שהערכת התאגיד בנוגע ליכולתו לעמוד בפירעון התחייבויותיו רגישה יותר להנחות מסוימות (למשל הנחות בקשר להתמשכות המלחמה, לקצב ההתאוששות והיציאה ממנה וכדומה), יש להרחיב את הגילוי, לרבות הכללת ניתוחי רגישות, מתן תרחישים שונים וכן הלאה.
§ על התאגיד לכלול מידע עדכני באשר לפעולות ולתכניות שהוא ביצע או מתכנן לבצע על מנת לחזק את האמצעים הנזילים ומקורות המימון העומדים לרשותו, התייחסות ליכולתו לגייס הון וחוב במערכת הבנקאית והחוץ בנקאית, גמישותו פיננסית, מצבת נכסים פנויים משעבוד, מסגרות אשראי מאושרות שטרם נוצלו וקווי אשראי פנויים.
§ על התאגיד להתייחס לשינויים מהותיים שנערכו בהסכמי מימון.
§ על התאגיד להתייחס לעמידה באמות מידה פיננסיות, הפרת אמות מידה והשלכותיהן, וצפי להפרת אמות מידה (אם ניתן להעריך ברמת ודאות גבוהה כי הפרת אמת מידה צפויה בהמשך) ותכניות התאגיד להתמודד עם כך.
§ על התאגיד להתייחס לפיגור בתשלומים (למשל תשלומי חכירה, תשלומי שכירות, תשלומי ריבית וכדומה) והשלכותיו ותכניות התאגיד להתמודד עם כך.
§ על התאגיד להתייחס שינויים מהותיים בקצב שריפת המזומנים (בפרט כאשר ישנו צמצום משמעותי בפעילות העסקית).
ב. תזרים מזומנים חזוי
§ תקנה 10(ב)(14) ותקנה 48(ג)(13) לתקנות הדוחות קובעות חובת צירוף גילוי בדבר תזרים מזומנים חזוי בדוח העתי בהתקיים סימני אזהרה כהגדרתם בתקנות. בהקשר זה סגל הרשות מבקש להדגיש, כי בהתאם להוראות התקנות תאגיד נדרש לבסס ולפרט את ההנחות העומדות בבסיס התזרים החזוי המצורף. לעניין זה יש ליישם את הדגשים המפורטים בעמדה זו בעניין גילוי אודות הנחות, הערכות ותכניות התאגיד בקשר עם השלכות המלחמה המתוארים לעיל, בהתאמה. כמו כן, יש לכלול ניתוחי רגישות למשתנים תלויי שוק ובמידת הצורך גם למשתנים אחרים במטרה להקנות למשקיעים הבנה טובה יותר של התרחישים האפשריים.
§ נוסף לכך, במקרים שבהם מתקיים האמור בתקנה 10(ב)(14)(א)(4) לתקנות הדוחות, קרי דירקטוריון התאגיד קבע כי אין בגירעון בהון החוזר או בהון חוזר לתקופה של שנים עשר חודשים או תזרים מזומנים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, כדי להצביע על בעיית נזילות בתאגיד, הרי שנדרש לפרט את הבחינה שקיים הדירקטוריון, ואת הנימוקים להחלטתו תוך פירוט הפרמטרים האיכותיים והכמותיים עליהם התבסס הדירקטוריון לצורך קביעה זו.
ג. גילוי בדוחות הכספיים בדבר מצב פיננסי והנחת העסק החי
§ בעת בחינת הנחת העסק החי ומצב פיננסי של תאגיד בהתאם לתקני IFRS, תאגיד נדרש לבחון את יכולתו לעמוד בפירעון התחייבויותיו ולהמשיך ולפעול כעסק חי ולכלול במידת הצורך גילוי מפורט במסגרת הביאורים לדוחות הכספיים (ביאור ראשון בדרך כלל) בנוגע להערכתו ולהנחות העומדות בבסיס הערכות אלה. בחינה זו מקבלת משנה תוקף נוכח השפעת המלחמה על הפעילות העסקית של תאגידים רבים וככל שאירועי המלחמה ימשיכו לתת אותותיהם ולהשפיע באופן מהותי. כך למשל, ככל שלהערכת התאגיד קיימת אי ודאות בקשר ליכולתו לעמוד בפירעון התחייבויותיו, אשר אינה מגיעה לכדי ספקות משמעותיים באשר ליכולתו להמשיך ולפעול כעסק חי, התאגיד נדרש, בהתאם להוראות ה- IFRS, לכלול גילוי מפורט באשר להנחות העומדות בבסיס הערכות אלה, לרבות תכניות ההנהלה וסבירות התממשותן, ככל שהן רלבנטיות. במסגרת בחינה זו יש להביא בחשבון אירועים שאירעו עד למועד פרסום הדוחות הכספיים.
§ יובהר כי בהתאם לתקני ה- IFRS, בחינת הנחת העסק החי נעשית עד למועד פרסום הדוחות הכספיים. על כן, ביחס לדוחות רבעון שלישי 2023, על הנהלת התאגיד לקחת בחשבון את כל המידע הזמין ברשותה, לרבות השלכות המלחמה על פעילות התאגיד ומצבו הפיננסי ושאר מצבי אי הוודאות אשר מתקיימים ומשפיעים על התאגיד.
§ במסגרת תיאור השלכות המלחמה על המצב העסקי הפיננסי של התאגיד, ככל שהן מהותיות או עלולות להיות מהותיות, יש לכלול מידע איכותי וכמותי שיאפשר למשתמשים להבין השלכות אלה. כך למשל, השפעות על עמידת התאגיד באמות מידה פיננסיות, לרבות סיכון לאי עמידה באמות מידה פיננסיות; מקורות מימון שעומדים לרשות התאגיד ויכולתו לגייס מקורות מימון נוספים במידת הצורך, השפעת המלחמה על תוצאות הפעילות העסקית (השפעה על הכנסות, עלויות); קצב שריפת מזומנים של התאגיד (בפרט בעת צמצום משמעותי בפעילות העסקית); וכן הלאה.
§ על התאגידים להקפיד כי הגילוי שייכלל בדוחות הכספיים יאפשר להבין את הערכתם בנוגע להשלכות המלחמה על מצבם הפיננסי, באופן בו ברור באם הגילוי מתייחס לאי ודאות הנוגעת למצב הפיננסי או להשפעה על עסקי התאגיד אשר אינה משפיעה על יכולת התאגיד לעמוד בהתחייבויותיו (למשל השלכות אירועי המלחמה מהותיות על עסקי התאגיד, כגון צמצום משמעותי בפעילות העסקית, אולם אינן משפיעות על יכולת הפירעון של התאגיד את התחייבויותיו). הבחנה זו חשובה גם לעניין בחינת קיומם של סימני אזהרה בהתאם להוראות תקנה 10(ב)(13) ותקנה 48(ג)(13) לתקנות הדוחות לעניין גילוי בדבר תזרים מזומנים חזוי.
ד. נוסח פסקת הדגש עניין (הפניית תשומת לב) של רואה החשבון המבקר
במקרים בהם רואה החשבון המבקר בוחר לכלול פסקת הדגש עניין (הפניית תשומת לב) בחוות דעתו או בדוח הסקירה המצורפים לדוחות הכספיים, קיימת חשיבות כי נוסח ההפניה יהיה מובן וברור לציבור המשקיעים באשר למהות ההפניה לשמה רואה החשבון בחר להפנות את תשומת הלב. כך, על נוסח ההפניה לאפשר לקוראי הדוחות להבין בצורה ברורה האם:
§ מדובר בהפניית תשומת לב בדבר השפעה משמעותית שעשויה להיות לתוצאת אי ודאות שאינה קשורה להנחת העסק החי (בפרט הפניה בדבר אי ודאות כתוצאה מאירועי המלחמה שאינה נוגעת למצבו הפיננסי של התאגיד); או
§ מדובר בהפניית תשומת לב בדבר מצבו פיננסי של התאגיד שאינה עולה לכדי ספקות משמעותיים להמשך פעילות התאגיד כעסק חי; או
§ מדובר בהפניית תשומת לב בדבר ספקות משמעותיים להמשך פעילות התאגיד כעסק חי ("הערת עסק חי").
החשיבות של סיווג נוסח הפניית תשומת הלב מקבל משנה תוקף לאור הוראות תקנה 10(ב)(14) ותקנה 48(ג)(13) לתקנות הדוחות בדבר בחינת התקיימות סימני אזהרה בתאגיד כמשמעותם בתקנות אלה.
4. אירועים לאחר תאריך המאזן
מלחמת חרבות ברזל החלה ביום 7 באוקטובר 2023, ומשכך, מדובר באירוע שהתרחש לאחר מועד תקופת הדיווח של הדוחות הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2023 שחלה ביום 30 בספטמבר 2023. תקן חשבונאות בינלאומי 10, אירועים לאחר תקופת הדיווח ("IAS 10") קובע הוראות בדבר הטיפול והגילוי לגבי אירועים שאירעו לאחר תקופת הדיווח, תוך אבחנה בין אירועים מחייבי תיאום לאירועים שאינם מחייבי תיאום. בהתאם להוראות IAS 10, ככלל, המלחמה שהחלה ביום 7 באוקטובר 2023 היא בגדר אירוע לאחר תקופת הדיווח שאינו מחייב תיאום (למעט לעניין הנחת העסק החי כמפורט לעיל). סגל הרשות מדגיש כי תאגידים נדרשים לבחון, בהתאם לנסיבות הספציפיות שלהם, את האירועים שאירעו לאחר תקופת הדיווח והשפעתם על התאגיד. בפרט ביחס לאירועי מלחמת חרבות ברזל. יודגש, כי אם תאגיד קובע כי אירועים אינם מחייבי תיאום, עליו לכלול בדוחות הכספיים גילוי בהתאם להוראות 10 IAS בדבר אופי האירוע, ואומדן ההשפעה הכספית שלו, ככל שמעשי. עם זאת, ככל שהתאגיד סבור שאין זה מעשי לכלול אומדן השפעה כספית של האירוע, סגל הרשות מעודד מתן הערכה של אומדן זה, חלף אי מתן הערכה כלל. לפירוט דוגמאות להמחשת אירועים אפשריים מסוג זה, ראו פרק הדגשים בדיווחים מיידיים כמפורט לעיל.
5. אומדן איכותי וכמותי
יש ללוות את המידע המצוין בסעיפים 1-4 לעיל באמידת ההשפעה של האירועים מבחינה איכותית וכמותית (אם ניתן לאמוד בצורה מהימנה את ההשפעות), על פעילותו העסקית של התאגיד (למשל, פגיעה והשבתת נכסים, הפרשות להפסדי אשראי, פגיעה בהכנסות, ברווחיות וכיוצא בזה).
6. מידע צופה פני עתיד
סגל הרשות מבהיר כי תאגידים המספקים מידע צופה פני עתיד במאמץ לעדכן את המשקיעים על התפתחויות מהותיות, כולל מגמות צפויות או אי ודאויות בנוגע להשפעת אירועי המלחמה, יכולים לעשות שימוש בהגנה שנקבעה לעניין זה בסעיף 32א לחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968.
7. עדכון תחזיות
תאגידים שכללו בדוחות קודמים תחזיות על יעדים עסקיים ופיננסיים וביצועים תפעוליים, נדרשים לבחון את הצורך לעדכן את התחזיות הללו על מנת לספק מידע שימושי ועדכני יותר לציבור המשקיעים.
8. אופן הצגת המידע
סגל הרשות מדגיש כי על התאגידים להציג את המידע בדבר השלכות מצב המלחמה בצורה ברורה, מפורטת ולא סלקטיבית, שתאפשר למשקיעים להעריך את ההשפעה בצורה מיטבית ומאוזנת.
לקישור למסמך דגשים לתאגידים המדווחים בדבר גילוי על השלכות מלחמת חרבות ברזל - לחץ/י כאן.
יובהר כי האמור לעיל אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של מסמך הדגשים ולבחינת מכלול ההשלכות הנגזרות מכוחו. עוד מומלץ כי תאגידים מדווחים יסייעו ביועציהן המשפטיים במשמעויות האפשריות הנובעות מדרישות מסמך הדגשים.