תמונת ידיים
מן העיתונות

אנו מעניקים ארגז כלים שיאפשרו להם להפוך לרו"ח מהשורה הראשונה

"אנחנו מעניקים ארגז כלים, מיומנויות וידע למתמחים, שיאפשרו להם להפוך לרואי חשבון מהשורה הראשונה"

נגישות לידע מקצועי ולמתודולוגיה של הרשת העולמית, השתתפות באופן פעיל בפגישות מול לקוחות ענק ודלת פתוחה לדרג הניהולי. בפירמת פאהן קנה ושות' מאפשרים למתמחים להגשים את היכולות שלהם בתקופה קצרה ולנצל בצורה מיטבית את תקופת ההתמחות, עם אופק להתקדמות בתוך המשרד ועם סביבת עבודה תומכת.

מנהלי פירמת פאהן קנה ושות’ נוהגים להגדיר את המשרד כ"גדול, אבל לא גדול מידי". המשמעות היא שמבחינה מקצועית מדובר בפירמה גדולה - איכותית מאוד, מהשורה הראשונה - אך מבחינה כמותית היא לא ארגון ענק ורב-שכבתי המונה אלפי עובדים, שבו העובד או המתמחה הולך לאיבוד.

"פאהן קנה ושות’ הִינו משרד רואי חשבון ותיק המדורג כמשרד השישי בגודלו בארץ. למשרד מחלקות רבות ומגוונות המאפשרות לספק שירות במגוון רב של תחומים. יחד עם זאת, המשרד אינו גדול מידי ומאפשר קיום קשר אישי עם כל לקוח ומתן שירות איכותי", אומר יגאל ביטון, שותף וראש סקטור הנדל"ן בפירמה.

"במשרד שותפים ומנהלים בעלי ניסיון בפרקטיקה המקצועית, שחלקם אף מרצים באקדמיה, וצוות הכולל כ-370 עובדים", מוסיף ביטון ומספר, כי "הצוות המקצועי מורכב מרואי חשבון, כלכלנים, משפטנים, מבקרי פנים ומומחי מסים. השירות ללקוחות המשרד מבוסס על היכרות מעמיקה עם עסקי הלקוח והסביבה העסקית שבה הוא פועל, תוך ליווי צמוד של השותפים והצוות הבכיר".

לנצל בצורה מיטבית את תקופת ההתמחות

פאהן קנה, מציין ביטון, מלווה חברות ציבוריות הנסחרות בבורסות בישראל ובעולם, חברות רב-לאומיות, חברות פרטיות, רשויות, משרדי ממשלה ומלכ"רים. המשרד הראשי ממוקם בתל-אביב (לידיעת המתמחים - בקירבה לתחנות רכבת "ההגנה" ו"השלום"), עם סניפים בחיפה, יוקנעם, ראש פינה וקיבוץ הגושרים, אשר מעניקים שירותי ראיית חשבון למגוון חברות הפועלות באזורים אלו.

ספר על הדנ"א הארגוני של הפירמה והמשמעות שלה למתמחה?

"הגודל שלנו והתרבות הארגונית - אשר שמה לנגד עיניה את ההון האנושי במשרד - מאפשרת למתמחים לצמוח ולהתפתח. אצלנו המתמחים מקבלים את מלוא ההדרכה כבר מהיום הראשון. בהתאם לסינון בתהליך הקליטה, כל מתמחה משובץ בהתאם לייחודיות ולערך המוסף שיש לו. הכשרת המתמחה מתפתחת עם הזמן באמצעות ציוות המתמחה לעובד, אשר צבר ידע וניסיון ומלווה אותו. התמחות אצלנו תעניק למתמחים ארגז כלים, מיומנויות וידע, שיאפשרו להם להפוך לרואי חשבון מהשורה הראשונה".

המתמחים עושים אצלכם תפקיד משמעותי?

"מאחר ואנו גדולים, אבל לא גדולים מידי, המתמחים אצלנו עושים תפקיד משמעותי ואינם מהווים בורג קטן במערכת. הם זוכים לגישה לתהליכי הביקורת, לידע מקצועי ולמתודולוגיה של הרשת העולמית, משתתפים באופן פעיל בפגישות מול לקוחות ענק, ויש להם תמיד דלת פתוחה לדרג הניהולי, לרבות השותפים. כל מתמחה נחשף במהלך עבודתו ללקוחות מגוונים, ביניהן חברות ציבוריות וחברות פרטיות, וזאת מסקטורים שונים, כגון חברות היי-טק, תעשייה, נדל"ן, גופים פיננסיים, משרדי ממשלה, מוסדות ממשלתיים וכיוצ"ב. המתמחים זוכים לעשות תיק ביקורת מתחילתו ועד סופו, ולא רק קטעים בתוך הביקורת הכוללת, תוך ליווי המנהל הישיר. בכך המתמחה למעשה מגשים את היכולות שלו בתקופה קצרה ומנצל בצורה מיטבית את תקופת ההתמחות. מתמחה שמשקיע בעבודתו מהר מאוד יבלוט ויתקדם".

חשיפה למגוון רחב של חברות

פירמת פאהן קנה ושות’ קולטת כ-50 מתמחים בשני מחזורים עיקריים על רצף השנה: בינואר של כל שנה ובקיץ לאחר מבחני המועצה. מעבר לכך ישנם גיוסים שוטפים על רצף השנה בהתאם לצורכי כוח האדם במשרד.

מהן דרישות הסף? על מה אתם שמים דגש?

"אנו מייחסים חשיבות עליונה לערכים של המועמד, אשר עתיד להשתלב במשפחת פאהן קנה", אומרת סאלי שטיינברגר, מנהלת מחלקת מש"א בפירמה. "בתוך כך, תהליך הגיוס בוחן האם המועמד עשוי להשתלב בתרבות הארגונית שלנו - האם הוא מסוגל לחלוק ידע, לעבוד בצוות ובשיתוף פעולה. אנו מחפשים עובדים ערכיים, נעמי הליכות, עם מוטיבציה ודרייב פנימי להתקדמות ולהתפתחות אישית ומקצועית. ציונים הם לא הקריטריון העיקרי, אלא נדבך אחד מיני רבים".

האם יש דרישות מיוחדות: שירותיות, כושר ביטוי גבוה, אנגלית, שליטה באקסל?

"אצלנו במשרד הלקוח הוא במרכז ולכן השירותיות הינה פרמטר חשוב. אנו שמים דגש על כך שלמועמד תהיה יכולת וורבלית גבוהה - הן פנים-ארגונית והן כלפי הלקוחות. בנוסף, בעולם הדיגיטלי של היום, שליטה בתוכנות המרכזיות, כגון אופיס ובעיקר אקסל וורד, היא הכרחית, אך מניסיוננו הסטודנטים לחשבונאות מקבלים הכשרה כזאת במהלך לימודי התואר. כך גם ידיעת השפה האנגלית, שברור שהינה נחוצה. יחד עם זאת יש שונות בין הצוותים. יש צוותים, שמתמחים בתיקי ביקורת אמריקאית, ששם נדרשת רמה גבוהה של אנגלית, אך במרבית הצוותים האחרים ההתנהלות נעשית בעברית ורמת אנגלית סבירה-טובה תספיק".

מה לגבי תהליך ההתמחות במשרד ושיטת ההתמחות - האם המתמחים זוכים "ללכלך" את הידיים ולהתמחות בראיית חשבון פרקטית?

"ייחודיות הגודל שלנו והמגוון הרחב של החברות, שהמשרד נותן להן שירותים, חושף בפני המתמחה אפשרויות לביקורת דוחות שנתיים ו/או סקירת דוחות ביניים ועריכת דוחות. כמו כן, הרכב הצוות נותן למתמחה חשיפה מלאה לכל סעיפי הביקורת, הן בדוח הכספי והן בדוחות ההתאמה למס, ולמעשה המתמחה נחשף לכל שלבי הביקורת ולניתוח הדוחות כספיים מא' ועד ת'. שיטת עבודה זו מהווה יתרון עצום למתמחה ונותנת לו ארגז כלים רב ערך להמשך.

"המתמחה גם נחשף לסוגיות שונות ומורכבות, בהתאם לתחום העיסוק שבו שובץ. למשל, מתמחה בביקורת ייחשף לכל הסוגיות של תיק הביקורת אותו הוא מבקר ומתמחה, ובמחלקה הכלכלית הוא ייחשף לכל התכנים הכלכליים, שיטות העבודה והמודלים הקיימים ויתמחה בביצוע הערכות שווי רכישת מיזוגים, תהליכי הבראת חברות וכדומה. בנוסף, מתמחה במחלקת המיסים ייחשף לליווי חברות בתכנוני מס מקומיים ובין-לאומיים ויתמודד עם סוגיות מיסויות מעניינות ומאתגרות".

התפתחות וצמיחה בתוך הארגון

שטיינברגר מתעכבת על האווירה וההוויה המשרדית ומציינת, כי "יש לנו יתרון בגודל שלנו - כולם מכירים את כולם. אצלנו האווירה היא בלתי פורמלית - הדלת תמיד פתוחה לכל עובד מול כל דרג. השיח פתוח ומכבד ואנו קשובים לכל בקשה ומייצרים מענה הולם לכל צורך".

לדבריה, פאהן קנה גם משקיעה רבות ברווחת העובדים. "אצלנו מציינים את ימי ההולדת ואת כל חגי השנה. כמו כן, אחת לשנה מקיים הארגון אירוע גיבוש שנתי ואחת לשנה מתקיימת פעילות גיבוש צוותית. אצלנו כל סיבה הופכת למסיבה כך שאנו מציינים אירועים על רצף השנה, כמו שנה אזרחית חדשה, HAPPY HOUR, פעילות משפחתית עם ילדי העובדים, הקרנת סרטים, אירועי קיץ ועוד.

"אנחנו מתאימים את עצמנו למציאות העכשווית ומאפשרים עבודה היברידית של יומיים בשבוע מהבית. שיטת העבודה היא גמישה ומאפשרת להורים עובדים, לצאת ולסייע לילדיהם בשעה מוקדמת. ניתן כמובן להשלים את יתרת שעות העבודה בשעה אחרת במהלך היום".

האם הפירמה היא מקום לצמוח איתו לטווח הארוך?

"אנו רואים בהתפתחות העובד ערך. למתמחה אשר בולט ביכולות שלו והוא בעל רצון להתפתח במשרד, אנו מייעדים אופק קידום ואבני דרך להתפתחות ולצמיחה בתוך הארגון. זה המקום לציין, כי מספר לא מבוטל של שותפים במשרד התחילו למעשה כמתמחים בארגון. ולמי מהמתמחים אשר מבקש לצאת אל עולם העסקים, אנו מסייעים בהשמה בקרב לקוחות המשרד ובכלל. אנו גאים בבוגרינו ורואים בהם כשגרירים. הקשר עם המתמחים-הבוגרים נשמר גם עמוק לתוך הקרירה שלאחר ההתמחות במשרד, באמצעות מועדון הבוגרים של פאהן קנה".

האם יש תוכניות הדרכה ייחודיות למתמחים?

"חשוב לנו לשמור על הידע המקצועי של העובדים ולשמור אותם מעודכנים בחומר המקצועי הנדרש", משיב ביטון. "על רצף השנה מתקיימות הדרכות רבות בנושאים מקצועיים שונים וכן למידה אישית וירטואלית על-ידי אמצעי ההדרכה של הפירמה הבין-לאומית GRANT THORNTON. אחת לשנה אנו מקיימים כנס של שלושה ימים למתמחים חדשים. הכנס עוסק בהדרכה ובחשיפת התרבות הארגונית ו'האני מאמין' של פאהן קנה, תחומי העיסוק של המשרד וכן תכנים מקצועיים רבים מגוונים וחשובים".

מהם תנאי השכר? האם העליתם את שכר המתמחים והתנאים בעקבות מחאת "פורום המתמחים - רואי חשבון"?
"בוודאי, בפאהן קנה התאמנו את השכר לדרישות השוק".

לסיכום, מדוע להתמחות אצלכם?

יגאל ביטון: "הפירמה שלנו משלבת בין תרבות ארגונית, אשר שמה לנגד עיניה את ההון האנושי במשרד, ומאפשרת למתמחים לצמוח, להתבלט במהרה ולהתפתח. אצלנו המתמחים מקבלים את מלוא ההדרכה, בסביבה משפחתית מאפשרת ובלתי פורמלית. המתמחים זוכים לארגז כלים ומיומנויות להתמקצעות והתפתחות מיטבית".

סאלי שטיינברגר: "במשרדינו רואים בהתפתחות העובד כערך עליון ואנו משקיעים משאבים רבים על מנת להכשיר המתמחים להיות רו"ח מקצועיים ומוכשרים. אני יכולה להעיד שהעובדים בפאהן קנה מגיעים למשרד עם חיוך ובכיף לעבודה מפרה, מאתגרת ומעניינת".

יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה - חברת בת של פאהן קנה ושות' לנושא ניהול סיכונים, מספר על תחום הביקורת הפנימית ("אולי המרתק ביותר בעולם ראיית החשבון") ומדגיש, כי הרוב המוחלט של השותפים והמנהלים בחטיבה החלו את דרכם בתור מתמחים ("אנחנו יודעים לזהות עובדים בעלי פוטנציאל"). שרון מלדה, מתמחה בביקורת הפנימית, מספרת על השירות שמעניקה החברה לחלק ניכר מהחברות הגדולות, המורכבות והמאתגרות בישראל.

"תחום הביקורת הפנימית אינו 'תחום העיסוק הקלאסי' בעולם ראיית החשבון, אבל אם תשאלו אותי, הוא אולי המרתק מכולם", אומר יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה - חברת בת של פאהן קנה ושות' לנושא ניהול סיכונים. "התפקיד שלנו הוא לסייע לארגונים בהתמודדותם מול האתגרים התפעוליים והסיכונים, אשר מופיעים חדשות לבקרים בסביבה תחרותית. אנחנו מזהים היכן החברה יכולה להתייעל ולהשתפר ועוזרים לחברה לעשות זאת. מכיוון שאנו המובילים בארץ בתחומנו, אנו מסייעים לחלק ניכר מהחברות הגדולות, המורכבות והמאתגרות בישראל. המתמחים שיצטרפו אלינו, ייטלו חלק באתגר זה.

"אנחנו מחפשים את אלה שניחנו ביכולת ניתוח אנליטי, יודעים לבטא את עצמם בכתב ובעל-פה, שאוהבים לחשוב מחוץ לקופסה ושניתן לזהות אצלם חשיבה אסטרטגית ויצירתית", הוא מוסיף.

"פאהן קנה ניהול בקרה הינה חברת בת של פאהן קנה ושות' לנושא ניהול סיכונים. היא מדורגת בשנים האחרונות במקום הראשון בביקורת פנימית ובביקורת חקירתית, הן על-ידי מדד 100 Dun's והן על-ידי מדד BDI. שירותינו כוללים בין השאר, ביקורת פנימית, ביקורות IT, ביקורת חקירתית, סקרי סיכונים ועוד. למרות שאנחנו גדולים ומשתייכים לרשת בין-לאומית, האווירה אצלנו חמה ומשפחתית. אנחנו שמים דגש רב על Employees Experience, ומשקיעים רבות ברווחה ובגיבוש הצוותים.

"הרוב המוחלט של השותפים והמנהלים אצלנו בחטיבה התחילו את דרכם בתור מתמחים. אנחנו יודעים לזהות עובדים בעלי פוטנציאל, ולסייע להם לממש אותו תוך התקדמות בסולם הדרגות", מסכם גינוסר.

"השילוב של עבודה מול לקוחות מובילים ומול הגורמים המקצועיים בשוק מאפשרת תהליך למידה והתמקצעות מיטבי", אומרת שרון מלדה, מתמחה בביקורת הפנימית. "ההתמחות בביקורת הפנימית מעניקה למתמחה הזדמנות להכיר את עולם העסקים, את ניהול החברה והמחלקות השונות בה לעומק. אנו עובדים עם חברות ציבוריות בארץ ובחו"ל. בכל דו"ח ביקורת אנו חוקרים תהליך בחברה במטרה לזהות סיכונים, לבחון אילו בקרות קיימות בכדי לצמצם את הסיכונים וכיצד הן מיושמות, ומספקים המלצות בכדי לצמצם את החשיפות שזוהו. בנוסף, אנו בוחנים את יישום המלצותינו בשנה העוקבת. המשרד גדול, אך לא גדול מידי, ולכן ניתנת האפשרות לכל מתמחה לקחת חלק משמעותי בעבודת הביקורת ולעבוד מול גורמי מפתח בחברות מובילות. בנוסף, ישנה תרבות של 'דלת פתוחה' עם כלל המנהלים והשותפים, ולכן, השילוב של עבודה מול לקוחות מובילים ומול הגורמים המקצועיים בשוק מאפשרת תהליך למידה והתמקצעות מיטבי".

"סיימתי את לימודי האקדמאיים בשנת 2020. פאהן קנה ושות' קיבלו אותי בזרועות פתוחות ובחיוך. ככל שהזמן עבר מצאתי סביבת עבודה חמה משפחתית ותומכת, מתן יחס ואוזן קשבת - הן בפן המקצועי והן בפן האישי - למידה שוטפת ויכולת התמקצעות גבוהה. בכל יום אני נחשפת לסוגיות מעניינות ומאתגרות, שתורמות לידע שלי ומסייעות ברכישת ניסיון וקבלת כלים שיסייעו לי בעתיד. אוסיף ואומר, כי הדרג הבכיר זמין ונותן מענה לכל שאלה המתעוררת תוך כדי העבודה. כמתמחה במשרד, אני מרגישה שהתפתחתי מקצועית ולמדתי את עבודת הביקורת הלכה למעשה. המשרד דואג לרווחת העובדים ומקיים אירועים רבים במהלך השנה, אשר מעניקים תחושת שייכות ולכידות בקרב העובדים". לורן קייזר, מתמחה ביקורת.

"כבוגרת תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת תל-אביב, וסטודנטית, שנה שנייה, לחשבונאות באוניברסיטת תל אביב, חיפשתי אחר טרום-התמחות מקום בו אוכל לחבר את עולם התוכן של האקדמיה עם הפרקטיקה, במסגרת ירידי התעסוקה של האוניברסיטה נחשפתי לפירמות הגדולות והמובילות בתחום ראיית החשבון, וביניהן פאהן קנה.

"שלא כמו טרום-מתמחה סטנדרטית, ללימודי החשבונאות הגעתי עם ניסיון עסקי קודם של כעשור בשווקים בין-לאומיים (בתחום המסחר האלקטרוני), ולכן ידעתי בדיוק איזה אופי משרד אני מחפשת ואת תחום ההתמחות שמתאים לי, המאפשר גמישות מחשבתית וחשיבה מחוץ לקופסה.

"כבר בשלב הריאיון בפאהן קנה ידעתי שהגעתי למקום הנכון - מקום מספיק גדול, אך לא גדול מידי, שדוגל ביחסי אנוש כערך עליון, מקום שאוכל לצמוח ברמה המקצועית והאישית, מבלי להתפשר על אווירה משפחתית וסביבת עבודה נעימה.

"שובצתי לפאהן קנה יועצים, לצוות המתמקד בהערכות שווי. כבר בטרום ההתמחות אני עוסקת בפרויקטים כלכליים מגוונים, נחשפת לחברות המובילות במשק ולסקטורים מגוונים, והכי חשוב - אני אוהבת לבוא לעבודה, כי בסוף היום האנשים הם מה שעושה את המקום". ליהי ורטהיים, מתמחה בחטיבת הייעוץ.

הכתבה פורסמה בדה מרקר בשיתוף פאהן קנה ושות’. לצפייה לחץ/י כאן

העתק את הטקסט של המאמר