banner image
מן העיתונות

חקיקת מס חפוזה - טעות שתעלה לנו ביוקר

השבוע צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת הצעת החוק למיסוי רווחים כלואים, שאמורה לכאורה להניב למדינה 10 מיליארד שקל בשנת 2025 ו-5 מיליארד שקלים מדי שנה. על פניו, המהלך נשמע הגיוני - מדוע שחברות פרטיות יחזיקו רווחים של 143 מיליארד שקל מבלי לחלקם כדיבידנד? אך מבט מעמיק יותר חושף את הבעייתיות בחקיקה המוצעת ואת הסיכונים הטמונים בה למשק הישראלי.

ניסיון העבר מלמד שחקיקת מס חפוזה, שאינה נעשית בשלבי החקיקה הנדרשים ותוך בחינה מעמיקה, עלולה להסב נזקים ארוכי טווח למשק. דוגמה בולטת לכך היא חקיקת הביטוח הלאומי, שהשלכותיה השליליות מורגשות עד היום. למרות שהמגזר הפרטי התריע אז על הסכנות, החקיקה עברה בחופזה, והתוצאות הקשות לא איחרו לבוא. אלפי עצמאים נפגעו, והמדינה סופגת את המחיר עד היום דרך חברות הארנק.

רק ב-2017 הביאה רשות המיסים את חקיקת סעיף 77, שנועד לטפל בסוגיית הרווחים הבלתי מחולקים. החקיקה עברה אז תהליך מסודר, עם דיונים מעמיקים ושיתוף כל הגורמים הרלוונטיים. והנה, שבע שנים בלבד אחרי, אותה רשות קובעת למעשה שהחקיקה נכשלה ומקדמת חקיקה חדשה - דורסנית יותר, לא מגובשת, וללא בדיקה מקיפה של השלכותיה. במקום לשפר ולתקן את החקיקה הקיימת, בוחרים ללכת לקיצוניות שעלולה לפגוע קשות במגזר העסקי. 

החשש המרכזי הוא שהחקיקה החדשה תפגע ביכולתן של חברות לבנות כרית ביטחון הונית לעת צרה. בתקופה של חוסר ודאות כלכלית. לאחר משבר הקורונה ובעיצומה של מלחמה, ראינו כמה חיונית היכולת הזו. חברות רבות שהחזיקו רזרבות כספיות הצליחו בזכותן לשרוד את המשברים הללו - בזכות אותם "רווחים כלואים" שהמדינה רוצה כעת למסות. לא מעט חברות שנראו רווחיות ומצליחות נאלצו להשתמש ברזרבות אלו כדי לשרוד את התקופה המאתגרת.

יתרה מזאת, החוק המוצע מתעלם ממגבלות אמיתיות שיש לחברות, כמו קובננטים והתחייבויות שמונעות מהן לחלק דיבידנדים. האם הגיוני להטיל מס על חברה שמנועה מלחלק את רווחיה בשל התחייבויות חוזיות? זוהי דוגמה נוספת לחוסר ההבנה של המציאות העסקית המורכבת שעומד בבסיס החקיקה המוצעת.

הפתרון הנכון הוא לקחת צעד אחורה ולבחון מחדש את סעיף 77 הקיים. במקום חקיקה חדשה וקיצונית, יש לשפר ולחזק את הכלים הקיימים, תוך דיאלוג אמיתי עם המגזר העסקי והמקצועי. נדרשת חקיקה מאוזנת שתאפשר למדינה להגדיל את הכנסותיה מבלי לפגוע ביציבות החברות וביכולתן להתמודד עם משברים עתידיים.

אני קורא לחברי הכנסת וחברי ועדת הכספים: אל תאפשרו העברה חפוזה של חוק כה משמעותי. דרשו בחינה מעמיקה של השלכותיו, קיימו דיונים מקצועיים מקיפים, והקשיבו למומחים בתחום. הניסיון מלמד שתיקון טעויות בחקיקת מס עלול לקחת עשרות שנים. אל תחזרו על טעויות העבר - עצרו את החקיקה החפוזה והובילו תהליך מסודר שישרת את כלל המשק.

הכתבה פורסמה ב"כלכליסט", לחץ/י כאן לקריאה

העתק את הטקסט של המאמר