בדיקה: 69 אחוז מהעיצומים הכספיים כנגד חברות ציבוריות
מן העיתונות

אנחנו מעצמת סייבר, ויש התעניינות תמידית של משקיעים בתחום

שלומי ברטוב שלומי ברטוב

אנחנו מעצמת סייבר, ויש התעניינות תמידית של משקיעים בתחום. יש התעוררות גם בביוטק, אנרגיה, קלינטק ופינטק

שלומי ברטוב, שותף ומנכ"ל פאהן קנה יועצים, התארח בוועידת ההשקעות של ביזפורטל: "המדינה יכולה להפריט חברות או לדחוף תהליכי הפרטה כמו שהיה באל-על. זה איתות למשקיעים זרים שהמדינה רוצה שהמגזר הפרטי יהי המעורב יותר בחברות האלה"

ההרצאה של שלומי ברטוב שותף, מנכ”ל פאהן קנה יועצים GT Israel, בוועידת ההשקעות של ישראל הציגה תמונה ריאלית על השנה הקודמת, אבל ניתן ללמוד ממנה כמה דברים - למרות הירידה בגיוסי ההייטק בשנה שעברה, המגמה על פני זמן מאוד חיובית. וגם - מי שהקשיב לברטוב הבין שלמרות אי הוודאות הגדולה כעת, יש בו אופטימיות לגבי ההמשך - "אנחנו מעצמת סייבר, ויש התעניינות תמידית של משקיעים בתחום. יש התעוררות גם בביוטק, אנרגיה, קלינטק ופינטק", אמר ברטוב שעלה מעל הנתונים בדוח וביטא את הכיוון להמשך. 

"ב-2023 היתה ירידה של 50% במס' העסקאות הפרטיות והאקזיטים", כך פתח שלומי ברטוב,את הרצאותו.  "עולם העסקאות הוא עסקאות פרטיות - הנפקות לא סחירות. השאלה ראשונה היא של אלטרנטיבת השקעה. היא תלויה בעולם הפוליטי-כלכלי. שוק העסקאות הפרטיות היה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בישראל בעשור האחרון: כ-170 עסקאות היו לפני עשור, בקורונה היו כ-600, במהלך 2022 היו 550 ואילו ב-2023 בוצעו רק 277. 

"הסוג השני של העסקאות הוא האקזיטים. חברה נרכשת במלואה או יש בה העברת שליטה. עסקאות מיזוג יש כ-60 בשנה. הדו"ח שלנו מתמקד בזירה עיקרית - עסקאות של עד 5 מיליארד דולר. למטרות ניתוח, אציג את התחום הזה. בעסקאות רואים שיש יותר מ-1,000 חברות שגייסו מ-5 מיליון ועד מיליארד דולר. 250 אקזיטים נמצאים בקהל הלקוחות הזה. חלק יעשו IPO בתל אביב וחלק בנאסד"ק. היקף העסקאות האלה ירד מ-70 מיליון דולר ב-2021 ל-39. יש פה צמצום בכמות וגם בשווי העסקאות. כל עסקאות היוניקורן נרגעו, ונקווה שיחזרו - אם יתממשו התחזיות האופטימיות. אנו במקום 10-9 ב-OECD מבחינת היקף העסקאות שהן קטר חשוב במשק.

"לנושא הריביות יש השפעה חשובה. הבנקים שפכו כספים וזה הוריד ריביות, והיו גם ריביות שליליות באירופה ובישראל. ב-2023 היתה קפיצה של 6%-4%. אם משקיע מקבל תשואה כזו באג"ח או בהשקעה בטוחה יותר, הוא יעדיף אותה. היו גם עסקאות במינוף ואז כדאיות העסקה יורדת. יש לא מעט תחזיות להורדת הריבית, וזה יכול לתרום לשוק העסקאות. יש איתות שלילי לאחר הורדת הדירוג של ישראל, וזו תופעה לא נעימה. אנו חלק מפירמה עולמית. אנחנו מדברים עם משקיעים מארה"ב ואירופה, וזה נראה פחות טוב.

"לגבי זווית הראייה הגלובלית, ניתחנו וראינו מה קרה בעשור האחרון. המשקיעים הם אמריקאים שהשקיעו יותר מ-60 מיליארד דולר בהשקעות פרטיות - 1,360 עסקאות. יש השקעות גם מאירופה וגם מהמזרח - יפן והודו וכו'. אנו חיים באי, ועולם ההשקעות הוא גלובלי מאוד. הכספים לא רק מגיעים מחו"ל, אלא יש גם כספים ישראליים שמושקעים שם. ארה"ב מובילה בזה, וגם מדינות אירופה זו לא מלה גסה מבחינה כלכלית, כי משיגים גם יעד של צמיחה, וגם גיוון והקטנת סיכונים - ושני אלה ימשיכו גם בעתיד.

"אנחנו מעצמת סייבר, ויש התעניינות רציפה של משקיעים זרים בתחום זה. יש התעוררות גם בביוטק, אנרגיה, קלינטק ופינטק. מנגד, יש תופעה מעניינת ואולי מדאיגה – הירידה של קרנות ה-BC והפרייבט אקוויטי.

"יש קרנות שעשו יותר מ-30 עסקאות לפני 2023, ואילו בשנה שעברה היתה ירידה משמעותית, שנובעת או מישיבה על הגדר, או בגלל הרפורמה-המהפכה המשפטית והמלחמה מאוקטובר. המשקיעים המקצועיים נסוגו. את הוואקום הזה יכולים אולי למלא משקיעים מוסדיים. המדינה היא שחקן, אבל היא בעל מניות משמעותי וממחזיקה עשרות חברות בתחומים כמו נמלים, נדל"ן ודיור. היא יכולה להפריט

חברות או לדחוף תהליכי הפרטה כמו שהיה באל-על. זה איתות למשקיעים זרים שהמדינה רוצה שהמגזר הפרטי יהי המעורב יותר בחברות האלה. המדינה יכולה לתת גם תמיכה למשקיעים מוסדיים בענפי הטכנולוגיה. החזרה לנורמליות ולצמיחה חשובה מאוד לכלכלה. דירוג האשראי עדיין נמצא באי ודאות, ונקווה שהשפעה לא תהיה רעה כל כך. נקווה שיחזרו המשקיעים הזרים".

לקריאת הידיעה שפורסמה ב15.2.24 באתר ביזפורטל  לחץ/י כאן