פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מאמרים בתחום הייעוץ

לא שואלים מתי יעשו אקזיט אלא מתי תגיע ההנפקה

שלומי ברטוב שלומי ברטוב

כתבה של שלומי ברטוב

דוח העסקאות של פירמת רואי החשבון פאהן קנה Grant Thornton הוצג היום במהלך וובינר של הפירמה על עולם ההייטק הישראלי. בוובינר השתתפו מאות אנשים בהנחיית רו"ח ניר ייני שותף, מנהל מחלקת ההייטק ואחראי על פעילות בינלאומית בפאהן קנה, בו הציג רו"ח שלומי ברטוב, שותף ומנהל פאהן קנה יועצים, את ממצאי הדוח המלא.

דוח העסקאות מדווח על שיא חסר תקדים לשוק העסקאות הישראלי בחציון א’ 2021: 256 עסקאות בהיקף של 14 מיליארד דולר, מדובר בגידול של 63% במספר העסקאות וגידול של פי 2 בהיקפן, בהשוואה למחצית הראשונה של 2020. עוד חושף הדוח כי יותר מ- 80% מכלל העסקאות שנעשו במחצית הראשונה הן מענפי הטכנולוגיה השונים.

כאשר בוחנים את העסקאות עצמן ניתן לראות כי שווי עסקה חציוני עומד על 30 מיליון דולר כאשר 88% מכלל העסקאות נחשבות לבינוניות – 5 מיליון דולר עד 100 מיליון דולר. עוד ניתן לראות כי המשקיעים מאמינים בחברות הישראליות כאשר במחצית הראשונה של 2021 נחתמו 236 עסקאות השקעה (Investmets) אל מול 20 אקזיטים בלבד.

מדובר בעלייה משמעותית של 69% לעומת אותה התקופה אשתקד. בנוסף ניתן לראות כי תכנית ההגנה של רשות החדשנות לגופים המוסדיים הניבה 8 עסקאות ועוד 6 עסקאות אופציונליות שעשויות להיחתם בחודשים הקרובים.

רו"ח ניר ייני, שותף, מנהל מחלקת ההייטק ואחראי על פעילות בינלאומית בפאהן קנה, התייחס לדוח ואמר: "היקף העסקאות ברמה שנתית ימשיך לגדול כל עוד עלות הכסף נשארת נמוכה. משום שריבית נמוכה תומכת בהיצע של כסף כמעט בלתי מוגבל שמחפש או רודף אחרי השקעות. סקטור הייטק הישראלי ממשיך להיות מדורג במקום השלישי, אחרי בריטניה וארה"ב, בכלכלת ההייטק העולמית. וזה לא מפתיע אותנו, אבל שמסתכלים על ההיבט הסביבה העסקית, המיקום שלנו הוא 25 ולא בעשיריה הראשונה".

רו"ח שלומי ברטוב, שותף ומנהל פאהן קנה, יועצים שערך את הדוח ציין כי: "אנו רואים גידול משמעותי בעסקאות, ברובן השקעות לעומת החציון הראשון של 2020, צמיחה מ-7 מילארד ל-14 מיליארד דולר. מנגד, רואים ירידה באקזיטים היום כבר לא שואלים מתי יעשו אקזיט אלא מתי תגיע ההשקעה או ההנפקה. נובע מכניסה של הבורסות בישראל ובחו"ל שמהווים מוצר תחליפי. בנוסף, יותר משקיעים מוסדיים הופכים לשחקן משמעותי בשוק. התמהיל של העסקאות-מרביתן נמצאים בטווח של 5-ל 100 מיליון דולר.

הכתבה פורסמה באתר ספונסר ב- 20.07.21. לצפייה בפורמט PDF  לחץ כאן.