Contents

עמדת סגל חשבונאית מספר 99-12: יישום 19 IFRS בדוחות כספיים המפורסמים מכוח חוק ניירות ערך ותקנותיו

רקע

בחודש מאי 2024 פרסמה הוועדה לתקני חשבונאות בינלאומיים (ה- IASB) את תקן דיווח כספי  בינלאומי 19, חברות בנות ללא אחריות דיווח ציבורית: גילויים (IFRS 19 או "התקן").

לקישור לחוזר המחלקה המקצועית הסוקר את התקן האמור לחץ/י כאן.

מועד התחילה של IFRS 19, נקבע ליום 1 בינואר 2027 ויישומו המוקדם אפשרי. התקן האמור נועד לתת מענה לתאגידים ללא אחריות ציבורית הנמצאים בשליטת תאגידים בעלי אחריות ציבורית אשר מצד אחד מעוניינים ביישום דרישות גילוי מקילות בדוחות הכספיים, אך מצד שני נדרשים להכין דוחות כספיים בהתאם לכללי הדיווח הכספי הבינלאומיים החשבונאיים (IFRS), לצורך הדוחות הכספיים המאוחדים של התאגיד השולט בהם.

תקן IFRS 19 מאפשר לתאגידים המצויים בתחולתו להכין דוחות כספיים מאוחדים התואמים את תקני ה- IFRS, אך תוך יישום דרישות גילוי מצומצמות ביחס לתקנים אלו. צמצום דרישות הגילוי מתפרש על פני מגוון רחב של תקנים, לרבות: הכנסות מחוזים עם לקוחות, מכשירים פיננסיים, צירופי עסקים, חכירות, הטבות לעובדים ועוד.

כדי להיכלל בתחולת התקן, על התאגיד לעמוד בקריטריונים המפורטים בסעיף 7 לתקן בתום תקופת הדיווח הרלוונטית, לרבות היעדר "אחריות ציבורית" (public accountability) של התאגיד. תאגיד שבוחר ליישם את התקן נדרש לגלות זאת באופן מפורש וברור.

כידוע, בהתאם לדיני ניירות ערך, במקרים מסוימים תאגיד מדווח מחויב לפרסם את דוחותיו כספיים של תאגיד אחר הערוכים בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים, כהגדרתם בתקנות ניירות ערך (דוחות כספיים שנתיים), התש"ע-2010 ("תקנות דוחות כספיים").

בעקבות פרסום תקן IFRS 19 התעוררה השאלה האם תאגיד מדווח רשאי לעמוד בחובת הצירוף באמצעות צירוף דוחות של תאגיד אחר אשר יישם בדוחותיו את ההקלות מכוח IFRS 19, או שעל התאגיד המדווח לצרף את דוחות התאגיד האחר כאשר הם כוללים את הגילוי הנדרש לפי IFRS ללא יישום ההקלות מכוח 19 IFRS (אף שהתאגיד האחר עמד בקריטריונים הנדרשים ליישום IFRS 19).

להבהרת האמור, פרסם סגל רשות ניירות ערך (להלן - "סגל הרשות") ביום 9 באפריל 2025 את עמדת סגל חשבונאית מספר 99-12 שעניינה יישום 19 IFRS בדוחות כספיים המפורסמים מכוח חוק ניירות ערך ותקנותיו (להלן - "עמדת הסגל").

 

עמדת הסגל

לעמדת סגל הרשות, במקרים שבהם מכוח חוק ניירות ערך ותקנותיו חלה חובה לפרסם דוחות כספיים של תאגיד הערוכים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים, כהגדרתם בתקנות דוחות כספיים, לא ניתן יהיה ליישם בדוחות כספיים אלו את 19 IFRS ודוחות כספיים אלו יידרשו לכלול את מלוא הגילויים הנדרשים בהתאם לכלל תקני IFRS.

בהתאם לאמור בבסיס המסקנות של התקן, מטרתו היא להקל על תהליך הכנת הדוחות של תאגידים פרטיים שאינם בעלי אחריות ציבורית אך נדרשים ביישום IFRS תוך שמירת שימושיות הדוחות ואין מטרת התקן להפחית את היקף הגילוי בדוחות הכספיים של תאגידים בעלי אחריות ציבורית. ההקלה בתקן נובעת, בין היתר, מכך שהדרישה ליישום תקני IFRS נובעת מצרכי המשתמשים בדוחות של התאגיד השולט ולא מצרכי המשתמשים בדוחות של התאגיד הרלוונטי. בהתאם לכך, לא הייתה מטרת התקן להקל בדרישות הגילוי כאשר יישום מלא של תקני IFRS הוא רלבנטי לציבור המשתמשים בדוחות הכספיים של התאגיד.

לעמדת הסגל, ובהתאם לרציונל האמור, דוחות כספיים של תאגידים המפורסמים לציבור בהתאם לחוקי ניירות ערך ותקנותיו צריכים להעניק לציבור המשקיעים את כל המידע הרלבנטי לצורך קבלת החלטת השקעה ללא תלות בשאלה האם התאגיד הוא בשליטת תאגיד בעל אחריות ציבורית  בתום תקופת הדיווח הרלבנטית. על כן, סגל הרשות לא יקבל דוחות כספיים לגביהם יושמו ההקלות מכוח 19 IFRS במקרים שבהם דיני ניירות ערך דורשים לצרף דוחות כספיים הערוכים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים, כדוגמת, צירוף דוחות כספיים של חברה כלולה או נערבת, חברה שמניותיה שועבדו להבטחת אגרות חוב, דוחות כספיים המצורפים לדוח הכנסת פעילות וכיוצא באלה.

יודגש כי בהתאם להוראות סעיף 15 לתקן 19 IFRS, במקרים שבהם תאגיד יישם בעבר את ההקלה מכוח 19 IFRS בדוחותיו הכספיים, ובשלב מאוחר יותר נדרש לחדול מיישום התקן, עליו להשלים בדוחות הכספיים שיתפרסמו החל מהמועד האמור את המידע שלא הוצג בדוחות הכספיים ההיסטוריים, לרבות הצגת מידע השוואתי הנדרש בהתאם לתקני IFRS ביחס לנתונים שמדווחים בדוחות הכספיים שדווחו בהתאם לתקן IFRS 19.

 

לקישור לעמדת הסגל באתר רשות לניירות ערך לחץ/י כאן [ 120 kb ]. [ 120 kb ]

 

יובהר כי האמור לעיל מהווה תמצית בלבד של עמדת הסגל, אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של האמור במסגרתה.