תמונה עם קבוצת אנשים
מן העיתונות

מודל השקעה תלוי גיל לא השיג את יעדיו

יחי מודל השקעה תלוי יעדי פרישה 

רו"ח ישראל גבירץ, שותף, פאהן קנה ניהול בקרה | רו"ח ברק ציפרוט, דירקטור, מנהל מחלקת ביקורת בגופים פיננסים, פאהן קנה ניהול בקרה

ב- 19 במאי 2022 פרסמה רשות שוק ההון טיוטת חוזר שעלולה לחולל מהפיכה במסלולי ההשקעה שבהן אנו משקיעים את החסכונות הפנסיוניים שלנו. על מנת להבין את גודל המהפכה, יש לחזור 7 שנים אחורה.

ב- 1 בינואר 2016 נכנס לתוקף חוזר גופים מוסדיים בנושא אימוץ המודל הצ'יליאני, שמשמעותו חלוקת מסלולי השקעה בהתאם לגיל החוסך. המודל הצ'יליאני יוצא מנקודת הנחה ששוק ההון הינו ההשקעה מניבת התשואה הטובה ביותר לטווח הארוך, אולם אחת ל-10 שנים לערך השוק עובר טלטלה שבעקבותיה בנקודות זמן מסוימות, משקיעים רבים מאבדים חלק ניכר מהשקעתם. לאור הנחות היסוד הללו המודל קובע כי ככל שנותר יותר זמן למימוש ההשקעות הפנסיוניות, כדאי לחוסך הפנסיוני להיות חשוף ככל שניתן לשוק המניות. ולהיפך, ככול שנותר פחות זמן כדאי לו להשקיע באפיקים יותר סולידיים.

משבר הסאב פריים שהתרחש בשווקים בשנת 2008 הביא לירידה של כ- 51% בבורסת ת"א ומחק כ-20% בממוצע בקופות גמל ובביטוחי מנהלים. הבהלה הביאה לפדיונות של חוסכים רבים שרק הגבירו את עוצמת הירידות. בעקבות המשבר חוסכים רבים שהיו קרובים לגיל פרישה איבדו חלק ניכר מהחסכונות הפנסיונים שלהם וחוסכים רבים ממשו את חסכונותיהם בהפסד. בדיעבד פעולה זו התבררה כטעות משום שעד סוף שנת 2009 השוק תיקן את מרבית ההפסדים.

לאור אירועי 2008 אימץ אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר (שמאז הפך לרשות עצמאית) בפברואר  2015 את המודל הצ'יליאני במוצרי החיסכון הפנסיונים. החוזר נכנס לתוקף בראשון לינואר  2016. האגף הניח שהחוסך הפנסיוני הממוצע אינו מתמצא בניהול סיכונים וניהול השקעות ואינו יכול לקבל את ההחלטות הנדרשות להשאת התשואות בתיק הפנסיוני שברשותו. בהתאם, על הגוף המוסדי לבצע שינוי אוטומטי במסלולי ההשקעה של החוסך בהתאם לגילו וללא התערבות מצידו (להלן: "מסלולי ברירית מחדל"). 

אילוסטרציה לכתבה על מודל השקעה תלוי גיל בישראל
אילוסטרציה לכתבה על מודל השקעה תלוי גיל בישראל Download Image

מאז השקתו בתחילת שנת 2016 ועד לחודש מרץ 2020, המודל לא עמד במבחן כלשהו. בחודש מרץ 2020, בעקבות משבר הקורונה, השווקים חוו ירידות חדות וכך גם ההשקעות הפנסיוניות. כזכור, שוק ההון תיקן מהר מאוד את הירידות והמשיך את הדהירה שלו עד שנעצר שוב בתחילת שנת 2022 בעקבות המלחמה באוקראינה.

באמצעות הנתונים המפורסמים באתרי רשות שוק ההון (פנסיה נט), בדקנו האם המודל עמד ביעדים שלשמם הוא קיים. לצורך כך בחנו את התשואות המצטברות של כל אחת מהמסלולים ב-7 השנים האחרונות המסמלות למעשה את 7 השנים של עמית מרגע היותו בן 60 ועד לפרישתו בגיל 67.

להמשך קריאת הכתבה שפורסה ב- 25.5.22 באתר פאונדר, לחץ כאן

 

העתק את הטקסט של המאמר