פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מן העיתונות

אמנות ההסתרה של פערי השכר בין נשים לגברים

יוסי גינוסר יוסי גינוסר

החוק לחשיפת פערי השכר בין נשים לגברים

נכנס היום לתוקף אך מהדו"חות שפורסמו עד כה עולה מסקנה אחת: החברות עשו כל שביכולתן כדי לטשטש את הנתונים ממניפולציות במספרים ועד הסברים מתפתלים, החברות ניצלו את לשון החוק הגמישה לצייר תמונה ורודה של שוויוניות חסרת תקדים. בעזרת תיקוני חקיקה קלים ניתן להפוך את החוק ליעיל.

אטרף סימולציות בהייטק

יוסי גינוסר, מנכ"ל מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה, עקב מקרוב אחרי תהליך העבודה שעשו עשרות חברות בנוגע להפקת הדו"ח על פערי השכר. בשיחה עם "כלכליסט" הוא מציע להנמיך ציפיות באשר לנתונים שנראה. "אנחנו יודעים שהנתונים שפורסמו בעבר מדברים על פער של 23% בשכר בין גברים לנשים בישראל.

אבל מהנתונים שאני ראיתי והוצגו בדירקטוריונים, התוצאות מרוככות יותר, והפערים יהיו קטנים יותר".

היערכויות של חברות לדו"ח הזה

גינוסר מספר על טווח רחב של היערכויות של חברות לדו"ח הזה.

"מצד אחד יש חברות ציבוריות קטנות, שבכלל לא היו מודעות לחוק, והן לא יספיקו להיערך בזמן ולפרסם את הדו"ח. חלק מההתחמקות הזו נעשית לעתים במודע, כדי להמתין ולראות את הדו"חות של החברות הגדולות, ואיך הן יבצעו את חיתוך הנתונים. לטעמי, התעלמות מהכנת הדו"ח היא טעות, כי זה עלול לפגוע במורל העובדים, וזו גם עילה לתביעות אזרחיות של העובדים כנגד המעסיק", הוא אומר.

בצד השני של הסקאלה ישנן חברות ההייטק שלדברי גינוסר משקיעות משאבים רבים בהכנת הדו"ח ובהיערכות לתגובות שלו.

"חלק מחברות ההייטק ממש חוששות מהחוק. חברות ההייטק נלחמות עם המתחרות שלהן על גיוס עובדים, והן מנסות למשוך עובדים לא רק דרך השכר, אלא גם באמצעות התדמית של החברה, ולכן נושא של פערי שכר חשוב להן.

בקרב התדמיתי החברה עלולה להפסיד אם הפרסום יצביע על אפליה, ולכן הן נמצאות באטרף של ביצוע סימולציות וחיתוך נתונים, כדי לבדוק מה חלוקת הקבוצות שתניב להן את התוצאה הכי טובה עבורן".

להמשך קריאת הכתבה שפורסמה ב01.06.22 ב"כלכליסט" - לחץ/י כאן