פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מן העיתונות

חברות עלולות לשלם מחיר גבוה על המלאי שצברו

דורון כהן דורון כהן

ההאטה הכלכלית בדרך

טארגט הודיעה שתנקוט צעדים אגרסיביים כדאי להיפטר מהמלאי העודף שלה.כמוה, חברות נוספות בישראל ובעולם צברו מלאי בשנה החולפת, ועם הירידה בביקושים גם הן עלולות להיתקע עם מחסנים עמוסים מדי

המוטו לפני הקורונה

"לפני הקורונה המוטו בשוק התבטא בשאיפה להוריד את המלאים למינימום האפשרי", אמר רו"ח דורון כהן, שותף בפאהן קנה ניהול בקרה. "יש כל מיני מתודות של ניהול מלאי. למשל, לחייב את הספקים שלך להחזיק מלאי עבורך, אבל החברה עצמה מחזיקה אצלה רק את מה שהיא חייבת לייצור לחודשים הקרובים.

מנהלים בחברות נמדדו עד כמה הם מצליחים להוריד את רמת המלאי - כלומר, משפרים את ההון החוזר. היתרון במלאי נמוך הוא ברור: לא צריך לשלם מימון על המלאי שקנית, ואין צורך בשטחי אחסון גדולים. אתה בעצם עובד בצורה רזה מאוד, שמאפשרת לך לספק את הסחורה בלי לקחת יותר מדי סיכונים.

מה יקרה אם תהיה האטה בשוק?

"בשנה האחרונה קרה דבר הפוך. אם חברה היתה מחזיקה מלאי לחודשיים ייצור, פתאום חברות מחזיקות מלאי לשנה ייצור קדימה. זה שינה את צורת העבודה, ויש בזה סיכונים.

מצד אחד, החברה חוששת שלא יהיה לה מספיק מלאי, וכך היא לא תצליח לעמוד בביקוש; ומצד שני, עכשיו כשיש במחסנים מלאי לשנה קדימה, מה יקרה אם תהיה האטה בשוק? הרי הביקושים הולכים יד ביד עם המצב הכלכלי בעולם, אמר כהן.

"עליית מחירי הנפט יכולה לגרום לעלייה במחירי הייצור, ולהוביל להאטה בכלכלה במערב. דבר כזה יכול להוביל לירידה בביקושים - וכך חברות שהצטיידו במלאי גדול יכולות למצוא את עצמן בבעיה. הן השקיעו במלאים ובנו מערכי לוגיסטיקה כדי לאחסן את המלאי.

יש חברות שקונות חומרי גלם שיש להם תוקף, יש חברות שמצטיידות ברכיבים, אבל אם יעשו שינויים טכנולוגיים, הרכיבים הללו עלולים להיות חסרי תועלת, וזה עלול לגרום לתופעה של מלאי מת", הוסיף כהן.

משרד פאהן קנה ניהול בקרה ערך מדגם של מצב המלאים בעשר חברות ישראליות מתחילת 2020 עד סוף ספטמבר 2021 ,ומצא כי למעט בחברה אחת, בכל החברות חל גידול במלאי. בשתי חברות חל גידול של יותר מ-50%, ובשבע מתוך העשר חל גידול של 10% ויותר.

בחינה של נתוני החברות במדגם בסוף הרבעון הראשון של 2022 מעידה כי המלאי ממשיך לגדול ברובן. לדוגמה, ערך המלאי של נטו אחזקות (18400 0.92%-) עלה ל-586 מיליון שקל, לעומת 449 מיליון שקל בסוף 2021. ערך המלאי של תפרון (1905  0+)עלה ל-94 מיליון שקל, לעומת 71 מיליון שקל בסוף 2021. רבל (3.550 0.5.1%+) הקטינה את המלאי מ-9.40 מיליון שקל בסוף 2021 ל-5. 

להמשך קריאת הכתבה שפורסמה ב08.6.22 באתר "דה מרקר" - לחץ/י כאן.