בדיקה: 69 אחוז מהעיצומים הכספיים כנגד חברות ציבוריות
מאמרים בתחום הבקרה

שנת הלימודים בפתח: מי ישמור על בטיחות ילדינו?

נתוני משרד החינוך מ-2019 חשפו כי יותר מ-21 אלף תלמידים נפצעו בתאונות בבתי הספר, ושבוע לפני פתיחת שנת הלימודים פורסם בחדשות 13 כי 680 מוסדות חינוך לא קיבלו אישורי בטיחות. אז כיצד אנחנו ההורים יכולים להיות מעורבים, על אף הריחוק הפיזי?

שנת הלימודים בפתח, וילדינו צפויים לשהות במוסד החינוכי שעות רבות, כשלנו ההורים יש יכולת מצומצמת לדאוג לבטיחותם. רק בשבוע שעבר פרסמה ליאור ורצולבסקי בחדשות 13 כי 680 מוסדות חינוך לא קיבלו אישורי בטיחות, שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים. כמו כן, נתוני משרד החינוך מ-2019 חשפו כי יותר מ-21 אלף תלמידים נפצעו בתאונות בבתי הספר בשנת הלימודים. אז כיצד אנחנו יכולים להיות מעורבים, על אף הריחוק הפיזי?

הבטיחות במוסדות החינוך מורכבת משני נדבכים מרכזיים. האחד מתייחס לתקינותו הפיזית של המוסד החינוכי לקלוט את הילדים בבטחה, והשני הוא ניהול שיגרת הפעילות בתוך המוסד לאורך השנה. תקינותו הפיזית של המתקן מורכבת  מדרישות תכנוניות ובטיחותיות של המוסד שהוגדרו בתקנים ובנהלי משרד החינוך. לדוגמא, קיומם של מגנים מפני מעיכת אצבעות בצירי הדלתות, מנגנונים להאטה של טריקת דלתות, מעקות בטיחות בגבהים שהוגדרו, מוכנותם של המרחבים המוגנים לקליטת הילדים בחירום, תקינות מערכות החשמל, קיבוע ארונות ואביזרים, מגרשי ספורט תקינים, שערי חירום בכמות ובגודל על-פי התקן ועוד. עד אמצע חודש אוגוסט חייבת כל רשות להעביר דיווח למשרד החינוך על כך שהכינה ובדקה את כל מתקניה ולא נמצאו כל חריגות בטיחותיות, ובהתאם לכך מאשר משרד החינוך את פתיחת המוסדות.

הנדבך השני הוא ניהול שגרת הבטיחות מיום כניסת התלמידים למוסד החינוכי, ועד סיום שנת הלימודים. נדבך זה נועד לתת מענה לטיפול במפגעים או בלאי שנוצרו במהלך שנת הלימודים, כמו טיפול בבורות שנוצרו בחצרות, מניעת הכנסת ציוד לא מורשה ובדיקת תפקוד מערך החירום במוסד במקרה רפואי (כגון הימצאות מזרק אפיפן, מכשיר דפיברילטור וגם תיקי עזרה ראשונה מאובזרים בציוד בר תוקף). כמו כן, במוסד חייב להיות בכל שעות הפעילות צוות מורים שיודע לטפל במצבי חירום רפואיים ולנהל אירוע רעידת אדמה, אירוע מלחמתי או חבלני.

נושא נוסף שמחייב הקפדה הוא בטיחות הילדים בזמן ביצוע עבודות אחזקה שוטפות במוסד החינוכי. בכל מוסד מבוצעות פעילויות תחזוקה רבות על-ידי קבלנים שונים, כמו עבודות מזגנים, חשמל, מערכות סולריות, גינון ועוד. על המוסד לוודא כי בעלי המקצוע שנכנסים מורשים על-ידי מערך האבטחה, וכי הם בעלי הסמכות נדרשות לביצוע עבודתם.

מי אחראי על בטיחות הילדים? שלושה גורמים: בראש ובראשונה הרשויות המקומיות שהן הבעלים, ואמורות להכין את המוסד החינוכי לפתיחת שנת הלימודים, ולתחזק ולבקר את תחום הבטיחות באמצעות קב"ט הרשות. הגוף השני הוא  משרד החינוך, שאחראי על התוויית המדיניות של הבטיחות במוסדות החינוך, לאשר את פתיחתם בכל שנה ולקיים בקרה על ההתנהלות השוטפת שלהם. הגוף השלישי הוא הנהלת המוסד החינוכי וצוות עובדיו, שנמצאים בו בשגרה ומקיימים את הנחיות משרד החינוך בתחום הבטיחות כנדרש.

אז מה מצב בטיחות המוסדות בארץ? בביקורות רבות שערכנו במספר רשויות, נראה כי בסך הכל קיימת רמת בטיחות טובה במוסדות החינוך אותם דגמנו. עם זאת, התגלו מספר פערים שנכון היה כי הרשות המקומית תנהל אותם באופן איכותי יותר. לדוגמא, שמירה על בטיחותם של הילדים כשמבוצעות עבודות קבלן בשטח ביה"ס. בביקורות שונות נוכחנו לגלות כי בחלק ניכר מהעבודות לא נעשתה הפרדה פיזית ראויה, אם בכלל, בין אזור העבודות לתלמידים. כמו כן, לא תמיד נבדקו האישורים הנדרשים של הקבלנים הפוקדים את המוסד החינוכי, והמלצת משרד החינוך לביצוע עבודות מעבר לשעות הפעילות כמעט ולא מיושמת. בנוסף, נחשפנו לדיווחים לא מדויקים על הכנת המוסד לפתיחת השנה החדשה, כמו גם לבדיקה לא מקיפה ושלמה של יועץ הבטיחות מוסדות החינוך שאת שרותיו שכרה הרשות.

אז מה בכל זאת אנחנו כהורים יכולים לעשות? נכון יהיה שבמפגשים השנתיים עם סגל בית הספר, בנוסף על התעניינות לגבי חוגים, תזונה וטיולים, יתעניינו ההורים לגבי בטיחות הילדים. כך לדוגמא כדאי לבקש הסבר על הכנת  הסגל הלימודי למתן מענה באירוע חירום כגון חנק, אלרגיה או פציעה. כמו כן, נכון לשאול אם מתאפשרות עבודות קבלן בזמן שהות הילדים בביה"ס, ואם כן איזה מעטפת בטיחותית קיימת.

בנוסף, כדאי לבדוק האם כל העצים בחצר בית הספר נבדקו ואושרו על-ידי אגרונום. כמו כן, מומלץ בחום שוועד ההורים ילמד את חוזרי מנכ"ל בנושא בטיחות שזמינים ברשת, ויקיים שיח לאורך השנה עם סגל ההוראה כדי לעלות המודעות לנושא. לדעתי, עצם הוכחת מעורבות של ההורים יעזרו לסגל ההוראה לשמור על בטיחות הילדים - ביחד ובצמוד לעבודה של הרשות המקומית.

לקריאת הכתבה שפורסמה בחדשות 13 - לחץ/י כאן.