פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מאמרים בתחום הבקרה

ביטוחי סייבר - שוק על פרשת דרכים

חנן טויזר חנן טויזר

כמענה למתקפות הסייבר המתגברות בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות ביטוח בארץ החלו לשווק פוליסות ביטוחי סייבר. בשנה האחרונה AIG ומגדל החלו לשווק ביטוחי סייבר לדירה אך מדובר בסנונית ראשונה ומרביתן של הפוליסות בתחום כיום פונות לעסקים בלבד. נשאלת השאלה, מדוע חברות הביטוח אינן מרימות את הכפפה ומשיקות פוליסות סייבר אישיות?

להלן דוגמאות לסיכוני הסייבר שחלים על לקוחות פרטיים או עסקיים:

רופא שמקבל מידע רפואי באמצעות רשת האינטרנט מלקוחותיו (כגון תוצאות בדיקות רפואיות חיצוניות) ומחזיק בסיס מידע רפואי של מטופליו, חשוף למתקפות סייבר על מידע זה.

כיום טלפונים חכמים כוללים מידע רב, בין אם אישי ובין אם עסקי. מידע זה עלול להיות מטרה למתקפת סייבר כגון כופר. אומנם ישנן ספקיות סלולר, המספקות כיום שירותי הגנה מפני מתקפות סייבר. אולם בסופו של דבר הניזוק הינו לקוח הקצה ולא ספקית הסלולר.

ישנם סיכוני סייבר רבים החלים גם בביתו של לקוח הקצה. למשל חדירה למצלמה שבמחשב הנייד או בבית ולמידע המאוכסן בו, חדירה למצלמה בקונסולת המשחקים וצילום מידע אינטימי של המשתמש. סיכונים אלו הינם קרקע פורייה למתקפות כופר.

אם בעבר, כאשר הייתה פורצת שריפה בבית מגורים, הדיירים היו חוטפים קודם את אלבומי התמונות, היום גם זה פחות רלוונטי מאז שהתמונות שלנו נמצאים בענן. נראה שסיכוני האש של פעם התחלפו בסיכוני סייבר של היום. עיקר החשש היום הינו מהתקפת סייבר על המחשב ולא משריפה. על מנת להתמודד עם הנזק הצפוי, תפיסת הכיסויים הביטוחים בתחומים אלו צריכה להשתנות, ולכלול גם סיכוניי סייבר ללקוחות הפרטיים.

בעולם החלו לתת דגש להשקת פוליסות סייבר פרטיות, הכוללות בין היתר הגנה מפני: מתקפת סייבר, התקפת מערכות ביתיות, סחיטת סייבר, הונאה מקוונת, הונאה כספית, קניות באינטרנט, גניבת זהות, בריונות ברשת ועוד. לרוב פוליסות אלו כוללות גם שירותים של שחזור נתונים אשר יסיעו להחזיר את המצב לקדמותו.

לאור האמור, נשאלת השאלה מדוע בישראל אין אנו עדים להשקות של פוליסות ביטוח סייבר אישיות, שיכללו הגנה על המידע המאוחסן בטלפון החכם ובמחשב הביתי. להערכתנו, השוק הפרטי בשל תפיסתית להבנת הסיכונים הטמונים במתקפות סייבר ובצורך להגן על המידע הפרטי החשוף להן.