תמונה של אילוסטרציה
מבזק מס 3/2020

איחוד האמירויות - היבטי מס בהזדמנויות עסקיות

שי מויאל שי מויאל

איחוד האמירויות - היבטי מס בהזדמנויות עסקיות

חוזר זה נועד לספק סקירה כללית של היבטי המס במדינת איחוד האמירויות.

  • ההסכם הצפוי לכינון יחסים בין ישראל לבין איחוד האמירויות הוא בשורה כלכלית גדולה, הפותחת דלת לאפשרויות נרחבות יותר של ביצוע עסקאות ישירות מול המדינה וחברות, שכן עד היום המסחר מול המדינה בוצע באופן עקיף. כמו כן, נפתחות אפשרויות של תכנון מס וניצול משטר המס המיטיב במדינה זו, לרבות ביצוע עסקאות מול מדינות נוספות .

 

  • איחוד האמירויות היא מדינת פדרציה קטנה (83,600 קמ"ר במפרץ הפרסי המורכבת משבע נסיכויות נפט: אבו דאבי, עג'מאן, דובאי, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, שארג'ה ואום אל-קויון. בעוד אבו-דאבי היא הטריטוריה הגדולה ביותר מבחינה גיאוגרפית ונחשבת כבירת הנסיכיות, דובאי היא מוקד התיירות והעסקים הגדול ביותר ורבים מהתאגידים הבינלאומיים מחזיקים בה משרדים. מטבע המדינה הינו דירהם (AED).

 

  • אוכלוסיית המדינה מונה כ-10 מיליון תושבים (מעל ל80% הינם תושבי חוץ) והיא נחשבת לכלכלה השנייה בחשיבותה ובגודלה בעולם הערבי, עם תוצר מקומי של כ-400 מיליארד דולר בשנה, תל"ג לנפש של 37,350 דולר וייבוא סחורות ושירותים בהיקף של 264 מיליארד דולר. המדינה מדורגת במקום ה-11 בעולם במידת קלות העסקים ומשכך הפכה בשנים האחרונות למרכז סחר סואן והיא שמה דגש על סחר בינ"ל כמרכיב מרכזי בכלכלתה. המדיניות הכלכלית של איחוד האמירויות מבוססת על פתיחות כלכלית, ליברליות ותחרותיות, מה שמבטיח לחברות עסקיות ישראליות חיים קלים יותר בבואן לפעול במדינה.

 

  • לאיחוד האמירויות כאמור כלכלה חזקה אשר התבססה בעיקר על הכנסות מנפט וגז. כחלק מחזונה הכלכלי ל- 2030 לצמצום התלות במשאבי טבעיים כמו נפט וגז, מושם בשנים באחרונות דגש על גיוון מקורות ההכנסה של המדינה תוך ביסוס הצמיחה על תחומי חדשנות. לפי הערכות נכון להיום כ- 70% מהתמ"ג אינו קשור לתעשיית הנפט. בכל אלה עסקים מישראל יוכלו להיות שותפים.

 

  • איחוד האמירויות ויתר מדינות המפרץ שמות דגש על תחומי היי-טק שונים כגון פינטק, קלינטק, ביומד, מכשור רפואי וטכנולוגיות בנייה לרבות תעשיית הערים החכמות, וכן תעשיית חלל מתפתחת (לאחרונה שוגרה גשושית למאדים מטעמה של האיחוד האמירויות). תחום זה מקיף כמה וכמה ענפים בהם חברות ישראליות יכולות למלא תפקיד, כמו טכנולוגיות לבנייה חכמה, מערכות ותוכנות לניהול ערים, אוטומוטיב ותחבורה חכמה, אנרגיה מתחדשת (בדגש על יעילות אנרגטית) ועוד. בנוסף, גם תחומי הסייבר וביטחון הפנים חשובים מאוד לאיחוד האמירויות, תחומים בהם לחברות ישראליות יש יתרון תחרותי גלובלי. תחום החקלאות מאפשר אף הוא שיתוף פעולה. למרות התנאים האקלימיים הקשים, המדינה מפתחת חוות קטנות בנאות ממדבר ובחוות מלאכותיות וזקוקה לטכנולוגיות השקיה ובקרת אקלים.

 

  • המדינה נבחרה לארח את תערוכת "אקספו 2020" האירוע החשוב ביותר בכלכלה העולמית, שנדחה לשנה הבאה עקב התפשטות נגיף קורונה. לישראל יש נציגות רשמית בארגון האו"ם לאנרגיות מתחדשות שמושבו באבו דאבי, וישראל הוזמנה להציג בביתן הישראלי את הישגיה בתחומי החקלאות והאנרגיה המתחדשת, דבר אשר יהווה במה מרשימה לתעשייה הישראלית.

לרשת Grant Thornton  נציגות בשלוש נסיכויות באיחוד: אבו דאבי, דובאי ושארג'ה.

לאור העובדה שלישראל אין אמנת מס עם איחוד האמירויות, יש חשיבות גדולה בתכנון נכון של מבנה ההחזקות ומודל הפעילות במדינה.

להלן תקציר היבטי המס באיחוד האמירויות:

  • לאיחוד האמירויות אין מס הכנסה פדרלי ליחידים ולחברות. לכל אחת מהנסיכויות חקיקת מס פנים-מדינתית (מערכת צווים) המטילה מס חברות בשיעור של עד 55%, אולם בפועל המס מוטל רק על חברות העוסקות בהפקת משאבי טבע כגון תאגידי נפט וכן על סניפי בנקים זרים, הפועלים בתחומי מדינות אלה.

  • שיטת המיסוי של תאגידים באיחוד האמירויות הינה שיטה טריטוריאלית כך שהכנסה תהיה חייבת במס במידה והופקה בתחומי המדינה ותהיה פטורה ממס כאשר ההכנסה מופקת מחוץ למדינה. למרות זאת, ככל וחברה זרה תפעל באיחוד האמירויות באמצעות מוסד קבע, תחול מערכת הצוות האמורה לעיל.

  • כעקרון לא חל ניכוי מס במקור בגין חלוקת דיבידנדים, ריבית ותמלוגים מהאיחוד לתושבי חוץ. על כל פנים לאיחוד האמירויות רשת אמנות מס עם עשרות מדינות בעולם, כך שניתן לשקול שימוש בחברה באיחוד כחברת החזקות, כל עוד עומדים בכללי שליטה וניהול הישראלים וכללי ה- Substance המקומיים.

  • כחלק ממגמה עולמית של מדינות עם משטרי מס מיטיב, איחוד האמירויות העבירה בחקיקה פנימית כללי נוכחות מהותית כלכלית (economic substance rules), לפיהם חברה שהתאגדה באיחוד האמירויות ופועלת באחד מהסקטורים הרלוונטיים (מימון, בנקאות, החזקות, הפצה, קניין רוחני ועוד) מחוייבות לקיים נוכחות משמעותית באיחוד האמירויות, וזאת על מנת שהמדינה לא תסומן כמקלט מס בעלת משטר מס מזיק, אשר מאגדת בטוחה חברות ללא תוכן מסחרי למעט הפחתת נטל המס.

  • כעקרון לא חלים כללי מחירי העברה, אולם באיחוד כללי דיווחי לצורכי Country by Country.

  • באיחוד האמירויות קיימים מספר אזורי סחר חופשיים (FTZ - Free Trade Zone) המציעים לתאגידים המאוגדים באותם אזורים הטבות הכוללות:  פטור ממס חברות לתקופה של 15-50 שנה, פטור מלא ממכס ופטור ממע"מ וכן קיימת אפשרות להקים חברה בבעלות של רוב המורכב מבעלי מניות זרים.

  • יצוין כי בעבר לא ניתנה אפשרות לבעלי מניות זרים להחזיק למעלה מ 49% ממניות חברה מקומית, למעט באזורי סחר מיוחדים. יחד עם זאת לאחרונה בוצעה רפורמה בנושא, ולמעט מגבלות החזקה בחברות בנקאות ביטוח ותשתיות בעיקר, בעלי מניות זרים יכולים להחזיק במלוא מניות חברה מקומית.

  • לעניין החוק לעידוד השקעות הון - יצוין כי אחד מתנאי החוק לקבלת הטבות מס ליצואנים, הינו ייצוא למדינה המונה 14 מיליון תושבים לפחות. על אף שאיחוד האמירויות מונה פחות מ 14 מיליון תושבים, ניתן לבחון את הטענה כי איחוד האמירויות הינה חלק מטריטוריית מכס גדולה יותר (ה-  GCC) וכך תתאפשר העמידה בתנאי החוק.

להלן סיכומי הבטי המס:

סיכום היבטי המס

מחלקת המיסוי של משרדנו תשמח לסייע וללוות אתכם בפעילותכם מול ובאיחוד האמירויות.