וובינר-עסקים בדובאי -DMCC ופאהן קנה   ווידאו
חוזר מקצועי 02/2024

עדכון עמדה משפטית מספר 104-15: אירוע אשראי בר דיווח

יניב בן ברוך יניב בן ברוך

רקע

במרוצת השנים הובאו לפתחו של סגל רשות ניירות ערך (להלן - "סגל הרשות") מספר סוגיות בנוגע לחובה החלה על תאגידים מדווחים לפרסם דיווח מיידי, בהתאם לתקנה 36 לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 (להלן - "תקנות דוחות תקופתיים ומיידיים"), אודות התקשרות בהסכמי הלוואה, שינוי תנאי הסכמים אלה והתחייבויות לעמוד באמות מידה פיננסיות.

בחינת דיווחי התאגידים המדווחים במהלך השנים האחרונות, בנוגע לפרסום דיווח מיידי אודות הסכמי הלוואה, ובכלל זה פירוט של אמות מידה פיננסיות המהוות חלק מתנאי הסכמי הלוואה, עמידת התאגיד בהן והשלכותיהן האפשריות על התאגיד, הראתה כי דיווחי התאגידים המדווחים נעדרו אחידות בנוגע לאמור.

בעוד שתאגידים מדווחים מסוימים נתנו גילוי מפורט וברור של כל הסכם הלוואה ושל כל אמת מידה פיננסית אליה הם התחייבו, אופן חישובה (ככל שנדרש חישוב שכזה) ותוצאות חישובה למועד הדוח, נמצאו תאגידים מדווחים אשר לא נתנו כלל גילוי למאפייני אמות המידה הפיננסיות בגין הסכמי הלוואה ואילו תאגידים אחרים הסתפקו באמירה כללית לפיה הם מחויבים לעמוד באמות מידה פיננסיות בגין הסכמי הלוואה וכי הם עומדים בהן במועד הדיווח.

על רקע ממצאים אלה ואי האחידות שהתקיימה בקרב התאגידים המדווחים ביישום תקנה 36 לתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים, סגל הרשות פרסם במהלך שנת 2011 את עמדה משפטית מספר 104-15: אירוע אשראי בר דיווח (להלן - "עמדת הסגל") ובמסגרתה שטח את עמדתו ביחס לתחולת תקנה 36 לתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים בנוגע להתקשרויות האמורות.

ביום 19 במארס 2017 עודכנה עמדת הסגל כאשר השינויים העיקריים שבוצעו כללו הוספת הגדרות חדשות למונחים "הלוואה" ו-"הלוואה מהותית" וכן נוספו מספר שאלות ותשובות לנספח א' לעמדת הסגל, המפרט לצורך המחשה, מספר מקרים ספציפיים אשר נבחנו על ידי סגל הרשות במסגרת שאלות שהופנו לסגל הרשות והתשובות שניתנו בגינן.

ביום 30 בינואר 2023 עודכנה עמדת הסגל פעם נוספת (להלן - "עדכון 2023") כאשר השינויים העיקריים כללו הוספת אירועים חדשים המחייבים דיווח מיידי אודות אירוע אשראי בר דיווח או הפרה או פעולה שנועדה למנוע הפרה של הסכם הלוואה מהותי, נוספה הגדרה חדשה למונח "הלוואה עם תניית הפרה צולבת" והנחיות לגילוי שנדרש בגינה. בנוסף, עודכן נספח השאלות והתשובות (ובמסגרת זאת נוספה שאלה ותשובה מס' 7 הכוללת דוגמה להפרה צולבת שעשויה להקים עילה לפירעון מיידי של הלוואות אחרות של התאגיד).

לחוזר המחלקה המקצועית הסוקר את עדכון 2023 לחץ/י כאן.

ביום 14 בינואר 2024 עודכנה עמדת הסגל פעם נוספת (להלן - "עדכון 2024") כאשר השינויים העיקריים שבוצעו במסגרתה כללו הוספת הערת שוליים 2 לגבי אופן בחינת מהותיות גילוי על מסגרות אשראי מחייבות וכן נוספו שאלות ותשובות מס' ,8 ,9 ,10, 11 ו- 12.

להלן סקירה של עמדת הסגל תוך הדגשת עיקרי עדכון 2024:

פרק ההגדרות בעמדת הסגל מבהיר כי לצורך יישום עקרונותיה, יש לפרש את המונחים "הלוואה" ו-"הלוואה מהותית" בהתאם להגדרות שלהלן:

"הלוואה" - לרבות תעודת התחייבות ולמעט הלוואה בין התאגיד לבין חברה בת שלו.

"הלוואה עם תניית הפרה צולבת" - הלוואה, אשר כוללת, בין היתר, תניית הפרה צולבת (Cross Default) או אם הפרה של הוראה או תניה בהלוואה תקים (בין במישרין ובין בעקיפין כתוצאה מאירוע הפרה צולבת) למלווה עילה לפירעון מיידי בהלוואה אחרת.

"הלוואה מהותית" - הלוואה, למעט הלוואה מחברה בת, ובכלל זה התחייבות מכוח הנפקת תעודות התחייבות או מימוש מסגרת אשראי, החורגת ממימון התאגיד הרגיל בשל טיבה, היקפה או תוצאתה האפשרית, ואשר יש לה או עשויה להיות לה השפעה מהותית על התאגיד;

חזקה שיראו הלוואה כמהותית אם -

א. ביחס להלוואה שנטלה החברה כחברת אם - היקפה או יתרתה בדוחות הכספיים המאוחדים מהווה חמישה אחוזים או יותר מסך נכסי התאגיד וכן מהווה עשרה אחוזים או יותר מסך הלוואות התאגיד כחברה אם, כפי שהן מוצגות בדוח על המצב הכספי המאוחד לתום תקופת הדיווח;

ב. ביחס להלוואה שנטלה חברה בת - היקפה או יתרתה בדוחות הכספיים המאוחדים מהווה חמישה אחוזים או יותר מסך נכסי התאגיד וכן מהווה עשרה אחוזים או יותר מסך הלוואות כלל החברות הבנות של התאגיד, כפי שהן מוצגות בדוח על המצב הכספי המאוחד לתום תקופת הדיווח.

תיקון 2024 מבהיר כי לשם בחינת מהותיות מסגרת אשראי חתומה ומחייבת אשר הועמדה לתאגיד המדווח על ידי מוסד פיננסי (בין אם לצורך פרסום דיווח מיידי אודות אירוע אשראי בר דיווח ובין אם לצורך גילוי על אשראי בר דיווח מהותי בדוח תקופתי), על התאגיד ליישם את החזקות הכמותיות שנקבעו ביחס להגדרת הלוואה מהותית, תוך שקלול כל מסגרות האשראי המחייבות שהועמדו בעבר לתאגיד המדווח והן בתוקף למועד הבדיקה. לשם ההמחשה נוספה במסגרת תיקון 2024 שאלה ותשובה מספר 10 (ראה להלן).

"הלוואה עם תניית הפרה צולבת מהותית" - הלוואה אשר כוללת, בין היתר, תניית הפרה צולבת (Default Cross) ומקיימת את אחד או יותר מהתנאים הבאים:

א. היא עומדת בפני עצמה בהגדרת הלוואה מהותית; או

ב. אם הפרה של הוראה או תניה בהלוואה תקים (בין במישרין ובין בעקיפין כתוצאה מאירוע הפרה צולבת) למלווים עילה לפירעון מיידי של הלוואות שסכומן במצטבר עומד במבחנים הכמותיים של הגדרת הלוואה מהותית.

עמדת הסגל מגדירה "אירוע אשראי בר-דיווח" כשינוי מהותי בתנאי הסכם הלוואה או מסגרת אשראי כאמור, ובכלל זה כל שינוי באמות המידה הפיננסיות, בהיקף הבטוחות או בתנאי הבטוחות בהסכמי הלוואה או מסגרת אשראי כאמור, ככל שקיימים. עדכון ינואר 2023, הרחיב את ההגדרה כך שתכלול גם דחייה או מימון מחדש (גלגול) של פירעון חלק מהותי מההלוואה, בין אם באמצעות דחיית מועד הפירעון בהסכמה או אגב החלטה ליטול אשראי אחר שישמש לפירעון ההלוואה (כולה או חלק מהותי ממנה).

עמדת הסגל מזכירה כי תקנה 36(א) לתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים, בדבר הגילוי הנדרש בדיווחים מיידיים, אשר נועדה להבטיח עדכון שוטף אודות אירועים או עניינים מהותיים בתאגיד, קובעת כדלקמן:

"בדוח יובאו פרטים בדבר כל אירוע או עניין החורגים מעסקי התאגיד הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית ואשר יש להם או עשויה להיות להם השפעה מהותית על התאגיד, וכן בדבר כל אירוע או עניין שיש בהם כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד".

כפועל יוצא מהוראות התקנה האמורה, נדרשים תאגידים מדווחים לדווח אודות אירועים או עניינים מהותיים בתאגיד, הקשורים בפעילות המימונית שלו, ובכלל זה בהתייחס לעניינים הבאים:

  • דיווח מיידי אודות אירוע אשראי בר דיווח - על רקע פגמים שנמצאו בדיווחי התאגידים, סגל הרשות הדגיש כי יש לתת את הגילוי אודות אירוע אשראי בר דיווח באופן ברור ובהיר, כך שיתאפשר לציבור המשקיעים להבין את השפעת האירוע על ענייני התאגיד, וכן יתאפשר לציבור המשקיעים להמשיך ולעקוב אחר עמידת התאגיד באמות מידה פיננסיות (ככל שקיימות) וביתר תנאי הסכם ההלוואה או מסגרת האשראי. הגילוי צריך להיות דומה בהיקפו ובתכניו לגילוי הנדרש במסגרת תשקיף ודוח תקופתי, ושם כך, על הדיווח המיידי אודות התקשרות בהסכם הלוואה מהותית לכלול תיאור של הפרטים המהותיים של ההסכם, ובכלל זה התייחסות למאפייני המלווה, היקף ההלוואה, לוח הסילוקין בגינה, הריבית המשולמת עליה, מנגנון ההצמדה (ככל שקיים), בטוחות שהועמדו לטובת המלווה, מגבלות החלות על התאגיד בקשר להלוואה כאמור (כגון אמות מידה פיננסיות) ועוד.
  • דיווח מיידי אודות הפרה או פעולה שנועדה למנוע הפרה של הסכם אשראי מהותי - עמדת הסגל מונה מספר אירועים אשר כל אחד מהם, ביחס להלוואה מהותית, מהווה אירוע מהותי המחייב את התאגיד המדווח לפרסם דיווח מיידי אודותיו ואודות ההשלכות האפשריות שלו על התאגיד. עדכון ינואר 2023 הרחיב את האירועים הללו כך שיכללו גם דיווח אודות פעולות אשר נועדו למנוע הפרה (כגון פעולות דוגמת פירעון מוקדם של הלוואה, אשר אילולא הייתה מבוצעת, הייתה קמה עילה להעמדת ההלוואה לפירעון מיידי).
  • הגילוי הנדרש בתשקיפים ובדוחות עתיים - במסגרת הדוח התקופתי ובמסגרת תשקיף, על התאגיד לכלול תיאור מלא של כלל הסכמי ההלוואה והעמדת האשראי המהותיים על כל פרטיהם. מטעמי נוחות, רצוי לכלול את הגילוי בסעיף המימון וככל שניתן, רצוי להציג את ההסכמים על תנאיהם ואת יתר הפרטים הרלוונטיים (כגון, אמות מידה פיננסיות, חישובן למועד הרלבנטי וכיו"ב) בצורה טבלאית בליווי הסברים, ככל שאלה נדרשים. גילוי דומה יש ליתן בדוחות הרבעוניים, וזאת ככל שחל שינוי מהותי ביחס לדוח התקופתי. כמו כן, במסגרת הגילוי בדוחות העתיים (תקופתיים או רבעוניים) או בתשקיף, לפי העניין, יש לתאר שינויים בהסכמי הלוואה או העמדת אשראי מהותיים ככל שחלו בתקופת הדיווח )וניתן לעשות כן באמצעות הכללה על דרך הפניה.
  • הגילוי הנדרש על הלוואה עם תניית הפרה צולבת מהותית - עדכון ינואר 2023 כלל הגדרה חדשה למונח "הלוואה עם תניית הפרה צולבת" (הלוואה, אשר כוללת, בין היתר, תניית הפרה צולבת) וכן "הלוואה עם תניית הפרה צולבת מהותית" (הלוואה אשר כוללת, בין היתר, תניית הפרה צולבת וכן עומדת בפני עצמה בהגדרת הלוואה מהותית, או במקרה של הפרה של אמת מידה ההלוואה תקים למלווים עילה לפירעון מיידי של הלוואות שסכומן במצטבר עומד במבחנים הכמותיים של הגדרת הלוואה מהותית). עדכון ינואר 2023 הבהיר כדלקמן בהתייחס להלוואות עם תניית הפרה צולבת מהותית כדלקמן:

- בהתייחס להלוואה עם תניית הפרה צולבת מהותית העומדת בפני עצמה בהגדרת הלוואה מהותית, על התאגיד ליישם את דרישות הגילוי שנקבעו בעמדת הסגל באופן זהה לאלה של הלוואה מהותית (הסכם אשראי מהותי).

- לעומת זאת, בהתייחס להלוואה אשר כוללת, בין היתר, תניית הפרה צולבת אשר במקרה הפרה תקים למלווים עילה לפירעון מיידי של הלוואות שסכומן במצטבר עומד במבחנים הכמותיים של הגדרת הלוואה מהותית, בהעדר נסיבות מיוחדות, התאגיד אינו נדרש ליישם את דרישות הגילוי שנקבעו ביחס לדיווח מיידי אודות אירוע אשראי בר דיווח. כמו כן, בהעדר נסיבות מיוחדות, לגבי הגילוי שנדרש בתשקיפים ובדוחות העתיים, חלף גילוי פרטני כמפורט לעיל בגין כל הלוואה, התאגיד רשאי לכלול גילוי מקובץ של סכום ההלוואות הקשורות זו בזו בתניית ההפרה הצולבת, התייחסות בדבר עמידה או אי עמידה באמות המידה הפיננסיות (ככל שקיימות) ופירוט של תוצאות חישובן של כל אמת מידה מהותית. הגילוי יינתן במתכונת טבלאית שתכלול את אמת המידה המהותית, החישוב לתאריך החתך וסכום ההלוואות שיועמדו לפירעון מיידי במקרה הפרה. זאת ועוד, על התאגיד ליישם את דרישות הגילוי שנקבעו בעמדת הסגל זו ביחס לדיווח מיידי אודות הפרה או פעולה שנועדה למנוע הפרה של הסכם אשראי מהותי, באופן זהה לאלה של הלוואה מהותית (הסכם אשראי מהותי).

עוד כוללת כאמור עמדת הסגל נספח א' המפרט לצורך המחשה מספר מקרים ספציפיים אשר נבחנו על ידי סגל הרשות במסגרת שאלות שהופנו לסגל הרשות והתשובות שניתנו בגינן. 

במסגרת עדכון 2024 נוספו מספר שאלות ותשובות (הכוללות דוגמאות יישום פרקטיות) כדלקמן:

  • שאלה 8 מבהירה כיצד יש ליישם את מבחני המהותיות לעניין הגדרת "הלוואה מהותית".
  • שאלה 9 מבהירה כיצד יש לקחת בחשבון (במונה ובמכנה) ערבויות (כדוגמת ערבות חוק המכר) שהתאגיד או חברות בנות שלו העניקו לצדדים שלישיים בעת בחינת החזקות הכמותיות שנקבעו במבחנים הכמותיים להגדרת הלוואה מהותית.
  • שאלה 10 מבהירה כיצד יש ליישם את החזקות הכמותיות שנקבעו במבחנים הכמותיים להגדרת הלוואה מהותית בעת דיווח מיידי אודות העמדת מסגרת אשראי מחייבת מהותית לטובת התאגיד כאירוע אשראי בר דיווח.
  • שאלה 11 מבהירה כיצד יש ליישם את החזקות הכמותית שנקבעו במבחנים הכמותיים להגדרת הלוואה מהותית בעת דיווח מיידי אודות אירוע אשראי בר דיווח וגילוי בדוח התקופתי על הלוואות מהותיות
  • שאלה 12 מבהירה כיצד תאגיד נדרש לתת גילוי למסגרות אשראי כאשר לתאגיד מסגרות אשראי שאינן מחייבות מתאגידים בנקאיים ושאינם בנקאיים עליהם הוא בחר לדווח במסגרת דוחותיו העיתיים. 

לקישור לעמדת הסגל במתכונתה המעודכנת (לאחר עדכון 2024) - לחץ/י כאן.

יובהר כי האמור לעיל אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של עמדת הסגל ולבחינת מכלול ההשלכות הנגזרות מכוחה.